Martin är glad över vinsten
Publicerad: 2020-12-12
Herrlaget gjorde en mycket bra bortamatch i vinsten mot Skellefteå. Leksands forward Martin Karlsson var som vanligt en viktig kugge genom både sin arbetsinsats och en assistpoäng till 3-0. – Vi får dom dit vi vill, säger Martin om vad som gav tre poäng i kväll.

Det var mycket Leksand i första perioden. Laget vann skotten med 14-6 och 1-0 i mål. Martin gillar prestationen första tjugo, såväl som i matchen som helhet.
– Vi krigar i varje duell. Hela laget är matchvinnare.

Konstig andra period

I den andra perioden blir det bråk och Lukas Nordsäter får tillsammans med Skellefteås Tyler Morey matchstraff. Överhuvudtaget händer det mesta i mittperioden.
– Den är riktigt konstig, sammanfattar Martin.
Han får se sitt lag inleda i powerplay och Patrik Zackrisson göra 0-2 efter bara 25 sekunder. Skellefteå får spela fem mot tre i 47 sekunder. Och när utvisningarna var klara passar Martin fram till kedjekompisen Fredrik Forsberg som sätter 0-3 på en kontring.
– Först är det ett enormt uppoffrande spel av de som dödar utvisningen. Norre blockar två skott varav ett tar högt upp, säger Martin om Patrik Norén som får en andraassist på kontringsmålet.

Var det ett så kallat psykologiskt viktigt mål?
– Jo det är det ju. Men sånt förtjänar man också, säger Martin med ett skratt.
Laget har två bortamatcher bakom sig där man spelat lysande, men inte vunnit.
Vad tycker du är den stora skillnaden i den här matchen? Vad är det som ger poäng här?
– Mot Växjö gjorde vi någon liten miss och då small det. Så som det gör i SHL. Idag är vi där. Vi plockar bort deras lägen. Vi har pratat mycket om att vinna kamperna på isen och det gör vi idag. Vi ville lite mer än dom helt enkelt, säger Martin som självklart tycker det är skönt att avsluta bortaturnén med tre poäng.
– Vi har spelat bra även tidigare men inte fått med oss mer än ett poäng. Så det här var viktigt.

Du sa att ni fick Skellefteå dit ni ville. Hur gjorde ni det?
– Alla chippade in och alla följde spelplanen, säger tjugonioåringen som är inne på sin tionde säsong i Leksand. Martin fick nästa 17 minuters speltid i kväll. Med en lång frånvarolista märktes det att de äldre spelarna fick dra ett stort lass. Till sin hjälp hade de många mycket duktiga juniorer.
– Det är så otroligt roligt att se hur bra de spelar. De hjälper verkligen till att täppa till luckorna.

Du som dels spelat länge i Leksand och dels gillar att prata, vad säger du till juniorerna innan match?
– Haha! Att de ska gå ut och göra sin grej. För det är det som gett dom chansen här. Så det är viktigt att de fortsätter göra det som dom är bra på, tycker Martin.
Han påpekar att lagets tydliga ramar hjälper de mer ovana spelarna att hitta sina roller.

Många fina sekvenser

Det fanns alltså mycket att glädja sig åt efter den här matchen. Isak Roséns passning till Oskar Langs 1–0 var en riktig delikatess. Jesper Kandegårds försvarsspel imponerade. Jesper spelade en del med Martin och Jon Knuts tidigare under säsongen.
– Om det är vi som uppfostrat honom bra? Nä, det kan jag nog inte ta åt mig äran för, svarar Martin med ett skratt innan han jäktar iväg till flyget hem till Dalarna.

Katharina Dalmalm