David Rundqvist om sköna derbysegern
Publicerad: 2019-09-24
Han inledde målskyttet på egen hand och var inne på isen när det sista kämpas in. En bra kväll för David Rundqvist med andra ord. – Det är ett styrkebesked att vi gör så många mål. Vi har bra moral i gruppen och ingen ger upp, säger han efter derbysegern med 5–1 över Brynäs.

25 sekunder. Så lång tid tog det innan jublet steg från läktarna i Tegera arena. Då hade David Rundqvist precis rivstartat matchen med en lång soloåkning som avslutades med en elegant lyftning in i mål.
– När jag fick pucken hann jag få upp farten och tänkte gå emellan deras backar. Men så insåg jag snabbt att det inte skulle gå, så istället försökte jag trampa runt en av dem. Så när jag hade gjort det visste jag att jag hade de flesta spelare bakom mig och plötsligt var jag fri. Så skönt att se den gå in.
Är det ditt snabbaste mål?
– Jag fick den frågan förut och jag tror faktiskt det kan vara det snabbaste jag någonsin har gjort.
Precis som tidigare matcher spelade han i kväll ihop med Jon Knuts och Martin Karlsson. Kedjan har fått mycket beröm och David Rundqvist tycker de hittat en bra kemi.
– Vi ska vara en jobbig lina att möta för motståndarna. Martin och Jon har alltid varit bra att vinna puckar i anfallszon och jag har fått en hel del lösa puckar att ta hand om. Jag har fått många bra passningar också, för även om vi arbetar hårt så skapar vi ändå många fina lägen.

Två snabba mål till

Det där första målet följdes av ytterligare två snabba blåvita fullträffar och David Rundqvist berättar att det på ett sätt blir en ganska konstig match när ett lag gör många mål så tidigt. För det är alldeles för tidigt att enbart försvara sin ledning, men samtidigt är det dumt att riskera för mycket genom att fortsätta rusa framåt.
– Det gäller framför allt att inte bjuda dem på målchanser. Vi ska se till att de måste jobba för att få sina lägen och samtidigt ska vi såklart skapa chanser och försöka göra mål.
Den andra perioden blir matchbilden en helt annan, är det de som kliver upp eller ni som slappnar av?
– En kombination tror jag. Så blir det också frustrerat hos oss och vi tappar fokus eftersom vi undrar varför vi inte får några utvisningar med oss. De får istället fler powerplay och vi har inget, så då blir det mer naturligt att de skapar fler chanser.

Hyllar Juvonen

Här vill David Rundqvist lyfta fram kvällens blåvita målvakt: Janne Juvonen. Han menar att utan de fina räddningarna hade matchen kunnat gå åt ett helt annat håll.
– Han var riktigt bra i dag. En del av de där räddningarna han gör bidrar till att de inte kommer in i matchen. Jag vet hur frustrerande det är när man skapar många chanser och inte lyckas göra mål, så han var viktig för oss.
Du och din kedja slet hårt framför Brynäs-målet vilket ledde till 5–1. Man kanske inte ska kalla det vackert, men det var underbart att se.
– Du, det där var nog allt annat än vackert! Jag kommer knappt ihåg vad som hände, det var så tilltrasslat. Men det var skönt att se den trilla ut till Lukas Nordsäter som kunde sätta den. Smart av honom att ta några steg bakåt och vara beredd på att pucken kanske skulle komma ut från målet.
I samband med det målet kallade tevekommentatorerna Knuts och Karlsson för Bröderna grävling. Är det en bra beskrivning?
– Haha, ja, det tycker jag. Vi brukar säga i laget att de är som två grythundar nere i grytet och jobbar, så det passar dem.

Nu väntar Rögle

I och med segern och de fem målen gick Leksand upp i serieledning i SHL. Något som inte skett för herrlaget på ganska många år.
– Det känns ju väldigt bra. Men det har bara gått fem omgångar, så vi får njuta av det i kväll och ladda batterierna inför lördagen då vi möter Rögle. Det kan vända så fort, det märkte vi förra säsongen när vi låg elva-tolva i november och slutade på fjärde plats.

Elisabet Wahl