Karlberg inför DIF hemma
Publicerad: 2020-10-20
SHL-omgångarna duggar tätt, och för Leksands del väntar ikväll Djurgårdens IF på hemmaplan i Tegera Arena. Vi passade på att ta pulsen på den assisterande tränaren Mikael "Challe" Karlberg inför kvällens uppgift.

Leksand kommer med seger i ryggen efter lördagens övertidsvinst mot Rögle BK på hemmaplan. Mikael Karlberg är nöjd med prestationen, och menar att det var en rättvis seger till slut.
-Jag tycker vi gör en bra match mot Rögle. Det är mycket som är bättre i den matchen jämfört med matchen innan mot Oskarshamn. Det var en jämn och bra match mellan två bra lag. Det kändes bra och lugnt i båset hela tiden och jag tycker att vi vinner rättvist, säger Karlberg.

Djurgården står för motståndet

Tisdagskvällens motståndare Djurgården tog en rejäl seger mot HV71 i lördagens omgång, och tog sig därmed över kvalstrecket. Just Leksand och Djurgården har genom historien haft många tuffa och härliga kamper mot varandra. De som är bevandrade i historiken minns säkert bland annat SM-slutspelen 1959 och 1989, även om de bägge tillfällena slutat med viktoria för Stockholmarna. Mikael Karlberg tror på en ny bra match mot Djurgården.

-Det ska bli kul. Det brukar bli ganska bra matcher mot Djurgården, och jag hoppas det blir det igen. Det kommer vara två lag som verkligen vill vinna, då Djurgården också varit lite upp och ner i sina prestationer hittills. Det kommer säkerligen bli full fart från start i matchen. Djurgården har tidigare år spelat ganska frejdigt och fysiskt, och vi förväntar oss att det blir mycket skridskor och kamp ikväll, säger Karlberg.

Delat ansvar

Tränartrojkan med Björn Hellkvist, Mikael Karlberg och Fredrik Hallberg är ny för säsongen och samarbetet har kommit igång på ett bra sätt menar Karlberg. Ansvaret vid träningar och matcher är tydligt, och han menar att alla bidrar med sina spetskompetenser.

-Vi delar en hel del på träningarna. Igår körde Fredrik till exempel lite extra försvarsövningar under träningen, och jag körde ett par övningar med mer annfallsfokus. Idag på förmiddagen var det Björn som ansvarade för träningen. "Freddan" coachar backarna och vårt boxplay under matcherna, medan jag håller koll på vårt anfall och vårt powerplay. Björn har övergripande ansvaret under matcherna, och håller koll på spelet överlag. Det är även han som har sista ordet om det krävs, säger Mikael "Challe" Karlberg om fördelningen inom ledarstaben.

Första seniorsäsongen som tränare

Mikael Karlberg har, förutom sin långa och fina karriär som spelare, varit verksam som ledare i Leksands IF i flertalet år. Han var verksam som sportchef på seniornivå tillsammans med Fredrik Jax under en kortare sejour, men har som tränare inför årets säsong verkat mest på juniornivå. När han nu gör sin första säsong som tränare för representationslaget menar Karlberg att det finns både likheter och skillnader i arbetssättet.

-När jag skrev på som tränare för herrlaget inför säsongen såg jag fram emot fullsatta arenor och bra tryck på matcherna, men så har det såklart inte blivit. På det viset har det inte varit någon större skillnad mot att träna J20. Det är däremot betydligt viktigare att vinna matcherna nu jämfört med J20-nivå där det är mer fokus på utveckling som gäller. En annan skillnad är att på juniornivå köper spelarna det mesta man säger rakt av, vilket såklart är både på gott och ont. På seniornivå måste man ha lite mer på fötterna och kunna visa och motivera varför man vill göra vissa förändningar i spelet och liknande, säger Karlberg.

Avslutningsvis, vem avgör mot Djurgården?
-Mot Rögle senast var det tydligt att när alla kuggar i och spelar bra tillsammans är vi svårslagna, så det är hela laget som ska göra det. Om alla spelar tillsammans så ska Djurgården vara riktigt bra för att kunna slå oss ikväll, avslutar Karlberg.

Stötta Leksands IF med minst 50 kr i samband med kvällens match, och var med i utlottningen av 5 st signerade äkta matchtröjor!

Richard Brasar