Förlängningsförlust för J18
Publicerad: 2019-03-21
J18 Slutspel
Torsdagens åttondelsfinal (match 1:3) mellan Leksand och Örebro fick avgöras på övertid. Väl där var det hemmalaget Örebro som satte det matchavgörande 2-1-målet, och Leksand måste nu ta två raka segrar för att ta sig vidare till SM-kvartsfinal. – En jämn match och en tung förlust, summerar forwarden Isak Rosén, som gjorde leksingarnas enda mål denna kväll.

Förlängningen kom kanske inte helt oväntat. Matchen var jämn och de totala skotten skrevs till 28-27.
– Det var riktigt jämnt och det känns verkligen som att det hade kunnat sluta hur som helst. Bortsett från den andra perioden tycker jag att vi gjorde en bra match, så det är synd att vi inte fick någon riktig utdelning.

Efter en mållös första period inledde Örebro målskyttet i början av period nummer 2.
Den ledningen såg länge ut att stå sig matchen ut, men i slutet av den tredje perioden fixade Isak Rosén kvitteringen.
– Vi hade haft lägen innan också, så det var skönt att den äntligen satt, säger Isak om målet som tog matchen till förlängning.
En förlängning där lagen fick chansen i powerplay varsin gång.
– Men tyvärr var det Örebro som lyckades bäst. Vi kunde ha avgjort i vårt powerplay innan, men tyvärr blev det inte så. Det är inte så mycket mer att säga om den här matchen, vi släpper den nu och ser fram emot helgen.

För på lördag väntar returmöte i Leksand, klockan 17.00. Blåvit seger krävs där för att ta åttondelen till en tredje och avgörande match under söndagen. (På grund av herrlagets playoff-match hemma mot AIK, kommer J18-matchen då att spelas i Falun, klockan 13.00.)
– Vi vill ha revansch nu och vet att vi kan greja det här om vi spelar som vi ska, avslutar Isak Rosén.

Elin Broman