Cehlárik inför Luleå borta
Publicerad: 2020-10-22
Ikväll är det dags för ny SHL-omgång när Leksand beger sig till Luleå för bortamatch. För Peter Cehlárik innebär kvällens match att han är tillbaka i Coop Norrbotten Arena, men den här gången i bortalagets tröja. Cehlárik ser fram emot kvällen.

Två raka övertidssegrar är Leksands facit i de senaste matcherna mot Rögle och Djurgården. Framförallt är det vändningen i den tredje perioden och de två poängen Peter Cehlárik tar med sig från den senaste matchen som spelades i lördags.
-Att vi kan komma tillbaka i den matchen i tredje perioden var riktigt starkt. Vi har haft ett par starka vändningar både på försäsongen och under SHL-spelet såhär långt, och det är en stark del av det här laget, säger Peter Cehlárik.

Tillbaka i Luleå

Peter Cehlárik tillbringade fem säsonger i Norrbotten mellan 2011-2015, och torsdagens bortamatch blir första gången för Cehlárik på plats i Luleå sedan den sejouren. Slovaken ser fram emot kvällens match, som han erkänner blir lite speciell för hans del.
-Det kommer att bli en liten konstig känsla. Jag har inte varit där sedan jag lämnade Luleå för fem år sedan ungefär, så det är klart att det blir en speciell match för mig. Jag vill verkligen slå dem ikväll.

Luleå placerar sig inför torsdagens omgång på en andraplats i SHL-tabellen och har inför kvällen ännu inte förlorat någon match under ordinarie speltid. Peter Cehlárik ser fram emot kvällens utmaning.
-Jag har inte sett Luleå i år, men jag har följt dem lite sedan jag lämnade. De har varit ett topp 3-lag i ligan de senaste åren och jobbar riktigt hårt så vi vet vad vi har att vänta oss för mostånd ikväll. Det ska bli riktigt kul och jag kan knappt vänta att få dra igång kvällens match.

Stark poängproduktion av förstakedjan

Leksands förstakedja med Carter Camper, Marek Hrivík och Peter Cehlarik har varit en av ligans mest omtalade formationer under inledningen av säsongen. Tillsammans har de tre anfallarna stått för 44 poäng, och Peter Cehlárik trivs med sin omgivning.
-Vi hade en bra försäsong och visste att lagen skulle ha bra koll på oss när vi startade SHL-säsongen, men jag tycker att vi har hanterat det bra såhär långt. Vi försöker att hela tiden prestera på topp i varje match, ibland är det lätt och ibland är det svårt men det gäller att hela tiden hitta en väg att producera. Det har varit riktigt kul så här långt, och det är alltid kul att få mycket speltid och försöka hjälpa laget att vinna matcher.

För Peter Cehláriks del har poängproduktionen hittills varit 12 poäng (6+6) på 9 matcher, och speltiden har hittills varit hela 23:15 per match. 25-årige Cehlárik menar att det gäller att fortsätta hålla den höga nivån.
-Jag försöker hela tiden att njuta av situationen jag är i, och försöker göra det mesta av det. Det är alltid kul att vara inblandad i poängproduktionen och skapa spel vilket är min roll här. Jag vill hålla en hög nivå hela tiden, och jag jobbar hela tiden för att hålla den nivån, säger Cehlárik.

Avslutningsvis, vem avgör matchen mot Luleå ikväll?
-Jag ska försöka göra det, men det beror ju på om Marek serverar mig som han gjorde senast, säger Cehlárik och tittar menande mot Marek Hrivík som sitter längre bort i rummet.

-Jag tror ändå att jag sätter min slant på Calle Själin ikväll, avslutar Peter Cehlárik.

Richard Brasar