Inför J18-premiären
Publicerad: 2017-09-14
J18
– Ett hårt jobbande lag, men som ändå spelar med finess. Så beskriver tränaren Patrik "Pata" Andersson sitt lag inför söndagens premiärmatch i J18 Elit Västra.

I söndagsmatchen ställs Leksand mot Västerås på hemmais klockan 15.00, och följer sedan upp premiären med att möta Färjestad på bortais på torsdag och Örebro hemma nästa söndag.
– Vi ser fram emot att det ska dra igång, konstaterar Pata, vars lag har vunnit större delen av träningsmatcherna under försäsongen.
– Fem vinster och två förluster har det blivit. Vi skulle ha spelat en match till, borta mot Mora i tisdags, men… bussen från Västanhede kom aldrig, så det blev ingen match… Killarna fick sticka ut och springa och köra ett fyspass istället.

Spännande lag

Årets upplaga av LIF J18 skiljer sig lite från tidigare år, främst med tanke på att flera av spelarna i laget kommer från klubbar utanför Dalarna.
– Det var ett tag sedan vi hade så många spelare från utanför länet, så det blir spännande. Vi har jobbat med gruppdynamiken under försäsongen och kommer så klart att fortsäta med det under säsongen också, berättar Pata, vars lag bland annat kommer att laga mat ihop.

Bland nyförvärven finns exempelvis målvakten Axel Tillaeus (Rimbo IF) och backarna Elias Dynell (Lions HC) och Adrian Jonsson (Forshaga IF). Leon Larsson (Wings HC), Johannes Hellsten (Bålsta HC) och Anton Lundmark (Grästorps IK), samtliga forwards, har också tillkommit.
– Vi har ett spänannde lag med bra potential. Under försäsongen har fysen sett bra ut, medan vi har blandat och gett lite på is. Vi har lite kvar att jobba på där.

Vad får publiken i Tegera se på söndag?

– Förhoppningsvis ett väldigt spelsuget lag som bjuder på mycket fart och energi i spelet. Vi är ett hårt jobbande lag, men spelar ändå med finess.

Lagkaptener LIF J18 2017/2018 Jakob Stöffling (C) Gabriel Olsson (A) Nils Åman (A) Emil Heineman (A)

Mer juniorhockey?
Kolla in veckans avsnitt av Dam- och juniorkollen:

Elin Broman