Kom på slutspelshockey i kväll
Publicerad: 2020-02-19
Damlaget
Klockan 19.00 släpps pucken i Tegera Arena i damernas första kvartsfinal mot HV71. Klart du ska vara på plats, eller hur? – Det kommer bli en väldigt tuff och fartfylld match och båda lagen kommer göra allt för att vinna. Det är alltid kul att kolla på slutspelshockey, säger Annie Silén.

Det vankas slutspelshockey för det blåvita damlaget. I kväll är det dags för den första kvartsfinalen mot HV71 som vann årets grundserie. Entusiasmen och känslorna bland spelarna i laget går inte att ta miste på.
– Jag tycker det känns superkul, vi är väldigt taggade och hoppas vi kan göra det bra, säger Tuva Kandell.
– Det känns jätteroligt, det är mitt första SDHL-slutspel och det ska bli spännande. Vi är en stark grupp som kan gå långt om vi jobbar som ett lag varenda byte, säger Annie Silén.
– Det känns jättekul att de äntligen är slutspel, det är ju det här man har spelat för hela säsongen, säger Julia Nilsson.
– Extremt kul! Vi har verkligen bevisat för oss själva och andra under säsongen att vi är ett tufft lag att möta, säger Linnéa Sjölund.

Hoppas på läktarstöd

Spelarna på isen kommer alltså att göra allt de kan för att ge favoriterna från Småland en ordentligt match. Nu hoppas de att få ordentligt stöd från läktarplats.
– Det hade varit fantastiskt om så många som möjligt hade kommit och bidragit till en magisk stämning och heja oss fram till en seger, säger Wilma Johansson.
– Jag tror det kommer bli en väldigt rolig match att kolla på, mellan två väldigt spelskickliga lag. Så det blir nog en väldigt jämn och spännande match!, säger Ella Albinsson.
– Vi behöver den där extra energin från läktaren imorgon för att spela vår bästa leksandshockey, säger Linnéa Sjölund.

Enkelt spel och sätta sina lägen

Hur tycker då spelarna att man ska spela för att plocka hem en vinst? Svaren handlar mycket om ta till vara på de chanser man skapar och att spela aggressivt.
– Spela rakt och enkelt och inte krångla till det för oss själva, vi ska sätta våra lägen, säger Ella Albinsson.
– Vi måste spela väldigt enkelt och minimera på våra misstag. De har väldigt skickliga spelare som kommer trycka dit den om vi ger dem chansen. Vi måste även hålla oss på banan så vi inte behöver spela boxplay, då de är duktiga i numerärt överläge, säger Annie Silén.
– Göra allt som vi kan och har tränat på. Även hålla dem på utsidan och tro på oss själva, säger Nicole Hall.
– Jag tror vi ska spela aggressivt och åka mycket skridskor samt skjuta mycket, säger Tuva Kandell.

"Gäller spela på 100 procent"

Vad kommer att avgöra matchen?
– Det lag som spelar 100 procent i hela 60 minuter, säger Julia Nilsson.
– Vi får inte ha respekt för dom även om vi vet att det är ett topplag med toppspelare. Gör vi ett mål mer än HV vinner vi matchen, avslutar Wilma Johansson.

Missa inte att stödja damerna på plats i Tegera Arena i kväll! Matchvärden DHL bjuder alla som kommer på korv med bröd. Läs här för mer info om entré och kiosker.

Elisabet Wahl