Lucas om Luleåmatchen
Publicerad: 2019-12-30
Det blev förlust borta mot serieledarna Luleå. Leksands back Lucas Nordsäter konstaterar att hemmalaget var svåra att spela mot. – Luleå är tajta i egen zon.

Luleå vann skotten med 17-3 i första perioden. Tack vare Janne Juvonen stod det 0-0 på tavlan.
– Målvaktsspelet var helt otroligt. Jag vet inte hur många två mot ettor vi får emot oss. Plus några frilägen. Men Janne tar allt. Det är såna målvakter vi behöver, säger Lucas som gläds åt Juvonens insats.
– Det kunde lika gärna stått 5-0 efter första perioden. Axel Brage har stått en hel del tidigare så det är kul att Janne också fått kliva fram nu, tycker Lucas.

Lite jämnare andra period

I andra perioden blir det lite jämnare spel, men Leksand får inte till några riktigt bra lägen i Luleås zon.
– Det är svårt att komma in framför deras nät. Och vi kommer inte samlat i anfallet och då blir det lätt för dem att ta tillbaka pucken, säger Lucas.
Han tycker att de borde ha pratat mer med varandra i egen zon och vågat anfalla med fler. En inte helt lätt uppgift mot det lag i serien som släpper in minst antal mål.

Det kändes som stor skillnad på den här matchen och derbyt i lördags?
– Ja, verkligen! I förrgår hade vi ett sånt stöd i 60 minuter. Och helt vita läktare! Så det är roligare att fokusera på det än att vi förlorade idag, säger Lucas.
Han gjorde kvitteringsmålet till 1-1 i matchen mot Brynäs och det hörs att värmlänningen uppskattade inramningen och resultatet.
– Matchen ikväll kändes rätt död. Det hade behövts något som livade upp den. Den var säkert rätt tråkig att titta på, menar Lucas.
Luleå vinner med 2-0 och gör det sista målet i tom kasse.

Nytt kontrakt

Idag måndag blev det officiellt att Lucas och Oskar Lang förlängt sina kontrakt med Leksands IF.
– Både jag och Langen skrev på för nån vecka sen. Det känns skitkul. Jag har utvecklats som bara den sen jag kom hit och jag tror att det finns fler steg att ta, säger tjugoettåringen glatt.

Blir det Nyårsfirande nu?
– Vi har två dagar ledigt, så vi ska ha go middag och lyxa till det lite. Sen blir det hockey igen och det känns bara roligt, säger Lucas och avslutar med att hälsa alla Leksandsfans ett Gott Nytt År.

Katharina Dalmalm