Förlust mot Växjö
Publicerad: 2021-11-06
Den sista matchen innan landslagsuppehållet slutade med en förlust borta mot Växjö där hemmalaget rättvist vann med 4–1.

Matchen började på sämsta tänkbara vis sett med blåvita ögon när Växjö tog ledningen en dryg minut in när Richard Gynge styrde in 1–0 helt ren framför kassen efter en miss i egen zon. Kort efter detta hade båda lagen varsitt läge att sätta ytterligare en puck där dock inget mål gjordes. I den andra halvan av förstaperioden klarade Leksand av två boxplay i sträck utan problem, men efter en stund med fullt manskap på isen fick gästerna kapitulera på nytt när Joel Persson placerade in 2–0 från sin backplats bakom en skymd Axel Brage. Detta resultat höll sig också till pausvila efter att Brage räddat ett friläge samt att Leksand inte lyckades få hål på Janis Kalnins i periodens slutskede.

Direkt på nedsläpp i den andra perioden fick Leksand chansen i powerplay där en reducering hade behövts för att skaka liv i matchen. Så blev inte fallet, och istället för 2–1 kunde Tobias Rieder skicka upp pucken i krysset med en backhand efter sju minuter för 3–0 på tavlan. Precis efter denna utökning av Växjö fick Emil Heineman ett gyllene läge framför mål till skänks där hans skott räddades knappt. Leksand lyfte sedan upp spelet i några minuter och hade bland annat en styrning som tog klockrent i stolpen, men det fortsatte att grina emot då marginalerna inte var på Leksands sida under kvällen. När det återstod fyra minuter kvar av mittenakten gjorde dessutom Andrew Calof 4–0 på friläge och punkterade egentligen tillställningen där och då.

I början av den tredje perioden så var känslan att inget av lagen var påslagna då det slarvades rejält i spel 5 mot 4 inledningsvis från båda håll. Några minuter in i perioden hade Leksand chansen att snygga till siffrorna med ett par fina lägen, men det ville sig inte riktigt med målskyttet. Matchen spelades sedan av och 4–0 såg länge ut att bli slutresultatet, men med 36 sekunder kvar spräckte Emil Heineman kvällens nolla med ett fint skott som betydde 4–1 efter 60 minuters spel.

Nu väntar ett lägligt och välbehövligt uppehåll innan Leksand åter är i spel den 16:e november när CHL-slutspelet inleds borta mot Klagenfurt.

Arvid Yngvesson