Seger mot Linköping
Publicerad: 2021-01-14
Bortaturnén avslutades med ännu en trepoängare efter att Leksand vunnit mot Linköping med 3-2 där uddamålssegern också innebar femte bortasegern i rad för Leksands del.

Leksand kom ut rätt bra i inledningen av matchen och skapade en tidig halvchans där Marek Hrivik skickade pucken i utsidan av ramen. Några minuter senare var det Linköping som fick till två målchanser där hemmalaget först sköt i stolpen på ett friläge för att därefter ha ännu en puck i stolpen i powerplay. I slutet av perioden fick Leksand ett gyllene läge att ta ledningen när man fick spela två minuter i 5 mot 3, men ingenting farligt kom till och den första perioden slutade mållöst.

I början av den andra perioden var det rätt hafsigt på isen och inget av lagen såg ut att vilja ta tag i spelet rejält, men det ändrades efter drygt elva minuter. Leksand kom i en spelvändning där Matt Caito fick pucken och skickade in den mellan benskydden på Niklas Lundström för sitt första mål i Leksands IF. Efter ledningsmålet tog Leksand tag i taktpinnen rätt så kraftigt och spelade med hög intensitet vilket också ledde till ännu ett mål fem minuter efter det första. Denna gång var det dock efter en märklig situation där August Berg lade pucken på mål för att sedan se Linköping-spelare spela den svarta trissan på egen spelares ben och in i kassen. Resultatet var därmed 0–2 40 minuter in i matchen.

Den avslutande perioden stod länge och vägde där Leksands främsta fokus var att försvara sin tvåmålsledning samtidigt som Linköping inte riktigt fick till en riktigt farlig chans för att komma in i matchen på nytt. Med knappt fyra minuter kvar av ordinarie tid blev det dock nerv i mötet när hemmalaget reducerade från nära håll, men med 1 minut och 20 sekunder kvar klev förstakedjan fram och skrev in sig i poängprotokollet efter ett mycket läckert mål signerat Marek Hrivik. Linköping av sig inte och reducerade ännu en gång när det återstod 50 sekunder kvar på klockan, men närmare än så kom inte tabelljumbon när Leksand kunde försvara sin ledning ta tre nya poäng efter slutresultatet 2–3.

På lördag väntar en hemmamatch när Växjö kommer på besök.

Arvid Yngvesson