Förlust mot Timrå
Publicerad: 2022-02-17
En mindre bra hemmamatch mot Timrå slutade med en klar 3–6-förlust där spelet inte riktigt gick att känna igen samtidigt som en del slarv föranledde flera baklängesmål.

Den första perioden var oerhört fram och tillbaka där matchen exploderade rejält efter tio minuters spel när hela fyra m¨ål gjordes på endast 40 (!) sekunder. Timrå var laget som tog ledningen när Erik Andersson snappade upp en svag retur och slog in 0–1 precis framför mål, men bara sekunder senare bjöds det på ett fint mål av Max Vérroneau som på ett friläge distinkt kvitterade till 1–1 med ett skott mellan benen på Jacob Johansson. Glädjen blev dock oerhört kortvarig när gästerna först tog tillbaka ledningen via en styrning från Robin Alvarez tätt följt av en utökning till 1–3 genom ett backskott från Didrik Strömberg. Trots denna mycket jobbiga del i perioden kunde Leksand sedan gå till pausvila med endast ett måls underläge, för med 45 sekunder kvar blev Max Vérroneau tvåmålsskytt när skyttekungen stötte in sitt 25:e mål för säsongen som betydde 2–3 på tavlan.

Drygt två minuter in i mittenakten var underläget dock tillbaka på två mål igen efter att Sebastian Hartmann gjorde 2–4 på en spelvändning med ett fint direktskott. Efter detta var det fortsatt mycket fram och tillbaka på isen utan någon riktig struktur med ett antal chanser åt båda håll. Justin Kloos var bland annat nära två gånger om medan Timrå hade ett skott i ribban plus flera spelvändningar som sånär letade sig in. I slutskedet av den andra perioden revanscherade sig Kasimir Kaskisuo från tidigare med ett par riktigt svettiga räddningar i boxplay för att fortsatt hålla liv i matchen, och kort efter detta numerära underläge kom en reducering. Med två minuter kvar till pausvila skickade Alexander Lundqvist in sitt första mål för säsongen med ett fint avslut i krysset från sin backposition och såg till att alla möjligheter till seger fanns inför avslutningen.

Tredjeperioden inleddes med två högkvalitativa chanser från vardera lag inom en halv minut där Carter Camper först hade ett skott klockrent i målramen följt av ett friläge från Timrå som räddades. Leksand fick sedan chansen att komma ikapp och kvittera i numerärt överläge, men istället för ett blåvitt mål kunde bortalaget återta kommandot strax därefter med ett skott i nättaket från nära håll efter slarv i försvarsspelet. Det blev sedan aldrig någon riktigt nerv i kvällens tillställning, och Timrå kunde till slut fastställa resultatet till 3–6 med ett mål i tom kasse.

På lördag väntar ny hemmamatch mot Malmö, så kom till arenan och hjälp laget mot tre poäng.

Arvid Yngvesson