Daniel om vinsten mot Luleå
Publicerad: 2021-03-20
Det blev rejält spännande i slutet av tredje perioden när Leksand skulle försvara sin 2-1-ledning över Luleå. Backen Daniel Gunnarsson säger att laget började spela på ledningen lite väl tidigt. – Vi fick försvara oss hårt!

I toppmötet mot Luleå inledde Leksand bäst i första perioden. Emil Heineman gör 1-0 i powerplay efter drygt 10 inuter. Daniel gillar spelet i inledningen, men är inte lika nöjd med sista perioden. – vi börjar bra, men sen när det står 2-0 lägger vi oss på försvar. Det är klart att man inte ska det, men det är ju lätt hänt.

Billig utvisning

I andra perioden åker forwarden Fredrik Forsberg ut på fem minuter för en knätackling.
– De tar över matchen efter den utvisningen. Jag tycker det är starkt av oss att reda ut den, säger Daniel som tycker att femman kändes lite billig.
– Det hade nog räckt med en tvåa. Hade dom fått ett mål där hade det nog blivit en helt annan match, säger Daniel.

Heinemans passning

Stärkta av att hålla tätt i boxplay gör förstakedjan 2-0 i slutet av andra perioden. Emil Heineman levererar en fantastiskt fin passning till Marek Hrivík.
– Heine gör en jättebra insats i förstakedjan. Det är kul att han tar chansen. Och passningen! Jag tror att Hrivík blev lite förvånad där, säger Daniel med ett skratt.
I tredje blir det mest försvarsspel för hemmalaget. Leksand täcker måånga skott, men Luleå lyckas ändå få igenom 17 stycken på Janne Juvonen i mål.
– Janne är strålande igen.

Kul att vara pappa

Daniel tycker att han själv varit lite ojämn över säsongen, men att det känts bättre den senare tiden.
– Jag försöker hålla spelet lite enklare och rejälare. Så får kreativiteten komma efter hand.
Och i matchen mot Djurgården visade upp han upp både hårt jobb och elegans. Vem minns inte soloåkningen runt Djurgårdens mål som gav Leksand två poäng i segern på övertid på Hovet. Privat har Daniel haft en fin tid som nybliven pappa.
– Det är en stor omställning. Man får andra värderingar. Och det går inte att fokusera på sig själv när man kommer hem, säger Daniel med ett varmt leende.

Varför vann ni idag?
– Vi jobbade hårt i 60 minuter. Och vi vinner trots att spelet inte alltid sitter där. Och sen gör Janne några svettiga räddningar, säger Daniel. Den duktige backen från Köping har hunnit bli 28 år. Men Daniel tycker inte att han är för gammal för att lära sig nya saker.
– Jag tycker att både laget och jag utvecklats under säsongen. Vi gör det hårda jobbet. Daniel spelar fem mot fem och numerärt överläge, men inte boxplay. Är det skönt att slippa det?
– Nä, man vill ju spela så mycket som möjligt. Det ger en hel del mer speltid. Det är kul att spela powerplay. Jag tar den speltid jag får, förklarar Daniel som tillägger att Leksands trupp är stor och att alla måste köpa sina roller.
En inställning som lett fram till en fjärdeplats i SHL-tabellen.

Katharina Dalmalm