Paajanen om vinsten mot Malmö
Publicerad: 2020-09-22
Det blev tre viktiga poäng i mötet med Malmö. Leksands nye center Otto Paajanen är glad efter bortasegern. – Det är härlig att få en vinst så här direkt in på säsongen.

Otto Paajanen kom till Leksand från finska HIFK (Helsingfors) i somras. Den tjugoåttaårige centern har aldrig spelat utanför Finland, men har redan visat bra takter på den något större svenska isen.
– Det går lite fortare här och det är lite hårdare spel. Ett steg uppåt helt enkelt, säger Otto om skillnaden mellan ländernas hockey.
Otto menar att han har mer att ge och att han absolut inte är uppe på den nivå han vill vara.
– Men precis som för hela laget, var den här matchen bättre än premiären mot Skellefteå.

Gillar sina kedjekompisar

Tre matcher har Otto spelat med Oskar Lang och Mattias Ritola. Kedjan visar att de kommer bli farliga framöver.
– Vi börjar hitta mer och mer kemi oss emellan. Det är två mycket duktiga spelare, säger Otto.
Han vet att deras andrakedja inte kommer få lika mycket istid som den starka förstakedjan med Camper, Hrivik och Cehlarik. Ikväll hade den linan lekstuga i offensiv zon och skrapade ihop totalt 10 poäng under matchen.
– De är ”on fire”! säger Otto med ett skratt.
Han är imponerad av lagkompisarnas start på säsongen och säger att resten av laget nog redan är skyldiga killarna en middag.

Vilket av Leksands fem mål tycker du var snyggast?
– Oj, svårt! Det var många som var vackra. Men jag väljer nog det där Camper skjuter direkt, säger Otto och avser 4-2 där Hrivík vinner sin tekning och passar Carter Camper som slår till direkt.
Ett skott som Oscar Alsenfelt i Malmös mål inte kunde ta när hans egen back skymmer sikten.

Vad var den största anledningen till vinsten?
– Jämfört med förra matchen är vi bättre i spelet i powerplay och i boxplay. Fem mot fem var bra även mot Skellefteå och det fortsatte vi med idag, förklarar Otto.
Hans egen lina hade bra lägen ikväll och satte hård press på Malmös försvar.
– Första perioden var lite tuff, men i den andra har vi bättre möjligheter.

Tror på utveckling

Otto, flickvännen och deras hund trivs bra i Leksand eftersom de är uppvuxna i en mindre stad.
– Vi gillar det! Och vi bor så vackert. Jag tror att Leksand är rätt ställe för mig att utvecklas som spelare. Här finns bra träningsmöjligheter, både med gym och mycket istid. Och vi har skickliga tränare som hjälper oss spelare bli bättre, säger Otto som vill vara en offensiv spelare som också jobbar hårt hemåt.
När vi ska avsluta intervjun säger Otto något som alla Leksingar säkert hoppas på.
– Det här var den första vinsten av många!

Katharina Dalmalm