Första trepoängaren för damerna
Publicerad: 2019-10-19
Damlaget
Tre sköna poäng rullade in på kontot i kväll för damlaget. Efter ett effektivt spel kunde man slå Göteborg med klara 4–1. – Riktigt skönt, nu känns det som vi kan släppa ner axlarna ännu mer, säger Hanna Sköld som stod för två fina assist.

Förra helgen bärgade det blåvita damlaget säsongens första poäng. Och nu i kväll kom den första segern vid full tid. Segersiffrorna som skrevs med 4–1 kom på bortaplan mot Göteborg som för dagen spelade i Öckeröhallen. Det innebar att lagen fick ta båten till ishallen.
– Ja, det var nog första gången jag har gjort det, så det var lite annorlunda, säger Hanna Sköld när hemsidan får tag på henne efter matchen.
Påverkade det er att för första gången starta en match utan en nolla i poängkolumnen?
– Ja, det tycker jag. Förut kändes det som det var omöjligt för oss att vinna, men nu gick vi in med en bra känsla.

Leksand satte sina lägen

Kanske var det den känslan som gjorde att Leksand kunde ta ledningen efter ungefär halva första perioden. Men bortsett från målet tycker varken Hanna Sköld eller tränare Lars Stenmark att laget började matchen särskilt bra.
– Vi hade ganska mycket puck där i första perioden och vi är inte riktigt vana vid det. Vi blev fundersamma, vi fick lite för mycket tid på oss och drog ner på tempot, analyserar han efter matchen.
Första perioden slutade 1–1 och i den andra perioden gick Leksand fram till 2–1. Matchen avgjordes dock inte förrän i slutet av den tredje där de blåvita först satte 3–1 efter en bjudning från hemmalaget. Avgörandet kom i tom bur strax före slutsignalen då Betty Jouanny med sitt andra mål för kvällen gjorde 4–1.
– Jag tycker vi hade ett ganska stort spelövertag sett över hela matchen. Även om vi var lite bekväma i början så förde vi spelet när vi väl tog tag i grejerna, säger Hanna Sköld.
En stor skillnad mot tidigare matcher var att Leksand i kväll kunde sätta sina lägen.
– Ja, förut har vi inte riktigt haft det där självförtroendet. Nu har vi sett att vi kan vinna och då blir alla mer avslappnade och vågar mer.

Serieledarna nästa utmaning

Nästan direkt efter matchen satte sig laget på bussen och styrde kosan mot Jönköping. Där vankas det match mot serieledarna HV71 i morgon söndag. En riktigt tuff uppgift.
– Det kommer gå jättefort i morgon. HV71 är ett riktigt bra lag som nu har hunnit spela ihop sig. Vi måste vara på tårna och spela efter våra resurser. Men spelar vi rätt kan vi bromsa ner farten på alla lag och det gäller att vi gör det i morgon, säger Lars Stenmark.
Till sist, vad säger du som tränare så här efter första trepoängaren?
– Det känns fantastiskt skönt. Vi gör som sagt ingen bra match, men vi vinner och det är framför allt det vi tar med oss. Göteborg är ju ett lag vi krigar för att hålla bakom oss i tabellen.

Elisabet Wahl