Valkvæ-Olsen inför match 5
Publicerad: 2019-04-04
På fredagskvällen går matchserien mot Mora IK vidare på bortaplan i Jalas Arena. Den norske anfallaren Thomas Valkvæ-Olsen ser fram emot en ny rolig match.

I onsdagens segermatch mot Mora på hemmaplan blev Thomas Valkvæ-Olsen stor hjälte då han gjorde Leksands första mål i matchen, ordnade det numerära överläget innan Leksand avgjorde i powerplay samt även assisterade till det avgörande målet. Den norske anfallaren ser tillbaka på en bra insats.
-Jag tycker att det var en riktigt stabil match av oss. Vi gör två riktigt bra perioder och försvarar oss bra i en så det var en bra insats över lag. För min del kanske det släppte lite mer igår, jag vågade släppa loss på ett annat sätt och hitta det spel som jag ska spela. Det var riktigt skönt att komma in i det drivet igen.

Det var såklart en nöjd Valkvæ-Olsen som fanns på isen i samband med segermålet i slutskedet av den tredje perioden på onsdagskvällen.
-Det var riktigt skönt att se Porsbergers puck gå in med bara tre minuter kvar, och genom ett sådant skitmål som det faktiskt är. Det är nästan något man drömmer om, säger Thomas Valkvæ-Olsen om Porsbergers mål.

Matchserien går vidare på bortaplan
Imorgon fredag är det dags för match 5 i matchserien då lagen möts på nytt, den här gången i Jalas Arena i Mora. Thomas Valkvæ-Olsen spår ett liknande spel som i tidigare matcher och menar att det gäller för Leksands del att vara redo med en gedigen insats.
-Jag tror att matchen imorgon kommer att vara liknande de tidigare två matcherna uppe i Mora. Man får vara beredd att de kommer att kommer ut stenhårt och vi måste hitta ett sätt att lösa den press som de sätter upp på hemmais. Där uppe sätter de rejäl press, men det ska vi hitta ett sätt att lösa.

Roliga matcher att spela
Slutspelstider, eller kvaltider, är ju som bekant den delen av säsongen som framkallar mest nervositet bland publiken och stunder då nya, eller nygamla, hjältar föds på isen. Matchserien har innehållit matcher som Thomas Valkvæ-Olsen trivts bra i.
-Det har varit riktigt roliga matcher i direktkvalet med rejält tryck och bra stämning i hallarna. Jag har aldrig varit med om ett sådant tryck som det varit här i Tegera Arena i de här matcherna. Man sitter på bänken och får rysningar, så det är riktigt häftigt att få vara med om. Det har varit matcher som svängt en del och vi får läge att kontra på Mora och har varit effektiva i det, så det ska vi fortsätta med.

Det har även varit matcher som innehållit en hel del känslor, som sig bör i ett rivalmöte med mycket på spel. Det är ändå viktigt att hålla sig kalla i situationerna, och det är något man hittills lyckats väl med från Leksands sida.
-Det är kul att det är känslor i matcherna. Vi har varit riktigt bra att inte hamna ur balans, det är nästan så att vi inte bryr oss om vad Mora ställer till med utan låter dem hålla på som de vill och vi bara spelar hockey, säger Valkvæ-Olsen om händelserna på isen.

Gör gärna det avgörande målet
Leksand har skaffat sig en ledning med 3-1 i matchserien, och skulle man ta ytterligare en seger så får säsongen bästa möjliga slut. Thomas Valkvæ-Olsen skulle inte ha något emot att bli den som gör det avgörande målet.
-Det går nog inte att beskriva med ord hur man skulle känna om man skulle lyckas med det. Låt säga att man skulle få avgöra i en förlängning och läktarna skulle explodera, det är nog inget som skulle slå det!

Richard Brasar