Förlust i toppmötet
Publicerad: 2017-12-08
En utvisning och ett efterföljande PP-mål blev avgörande i fredagens toppmöte mellan Oskarshamn och Leksand. Oskarshamn vann matchen med 1-0.

En intensiv första period präglades bland annat av ett uppoffrande försvarsspel av båda lagen.
Oskarshamn satte en rejäl press i Leksandszonen i mitten av perioden, men kom inte igenom ett starkt blåvitt försvar.
Nära att näta för Leksands del var bland andra Mattias Ritola och Fredrik Forsberg, men hemmalaget gjorde det svårt för leksingarna att komma hela vägen fram.

Den andra perioden bjöd på mycket kamp och en rad utvisningar. En av dessa (en tveksam sådan på Isac Skedung) resulterade i att hemmalaget kunde sätta matchens första mål med 20 sekunder kvar av perioden.
Oskarshamn hade varit nära ett ledningsmål även tidigare, men den minst sagt tilltrasslade situationen framför Leksandsburen reddes då ut av Tex Williamsson, med god hjälp av såväl Jesper Ollas, som Sebastian Björnstad och Daniel Bertov.
Fredrik Forsberg var nära ett mål även i denna period, men skottet tog i målramen.

Leksand låg på för ett kvitteringsmål i period 3. Nära att lyckas var inledningsvis bland andra Jesper Ollas, Jon Knuts och Patrik Norén.
I slutet av perioden svarade leksingarna först för ett riktigt bra boxplay, innan man övergick till att skapa ett massivt tryck framför hemmakassen. De blåvita chanserna avlöste varandra, och i spel 6 mot 5 hade exempelvis Jon Knuts en puck som gled längs mållinjen.
Spänningen var det inget fel på, men dessvärre blev det inga fler mål i den här matchen.

För Leksands del väntar nu närmast onsdagens hemmamatch mot Västervik.

Leksands IF