Lägeskoll - Lars Stenmark
Publicerad: 2019-04-25
Damlaget
Det är första gången han tar ett hockeyjobb utanför Umeåtrakten. Hans ledstjärnor är hårt jobb, att måna om sina spelare och att hela tiden utveckla sig själv och sitt lag. Möt Lars Stenmark, damlagets nya tränare. – Jag vill skapa en miljö där spelarnas trivs och hela tiden vill bli bättre, säger han till hemsidan.

I slutet av mars stod det klart: det blåvita damlaget har fått en ny tränare. Han heter Lars Stenmark och är ett ganska okänt namn för de flesta. Han har visserligen varit engagerad i Leksands hockeyskola de senaste fyra åren, men utöver det har han jobbat med lag i och omkring i Umeå.
– Under åren har jag jobbat på de flesta nivåerna: Jag har varit ungdomsansvarig i Björklöven, a-lagstränare för en del andra lag utanför Umeå, varit materialare och del i ledarteamet kring Björklöven. Jag har tänkt att jag ska flytta på mig inom de närmaste åren, och nu när det här erbjudandet kom kändes det rätt.
Du har inte tränat något damlag förut. Hur tänker du kring det?
– Det gäller för mig att hitta en kommunikationsväg som man känner är den rätta. Min erfarenhet av damidrottare är att de vill veta varför vi gör saker. Sedan upplever jag också att många tjejer inte riktigt litar på sin förmåga och där hoppas jag att kunna visa att det är helt okej att misslyckas även om man såklart ska ha höga krav. Men samtidigt, det är fortfarande ishockey och den är den samma oavsett om man tränar tjejer eller killar.

Viktigt känna glädje

När vi kommer in på Lars Stenmarks träningsfilosofi märks det snabbt att det är viktigt att vara seriös i sin träning, men också viktigt att ha roligt och känna glädje.
– Jag tycker man ska vara otroligt fokuserad ute på isen, det ska vara uppstyrt och man ska veta varför man gör saker. Man ska ge sitt bästa hela tiden, även på träning. men det måste vara roligt också så att man trivs, annars funkar det inte. Roligt, men inte flamsigt.
När han ska beskriva sina starkaste egenskaper som tränare lyfter han fram att han tycker att han är lyhörd och väldigt mån om sitt lag. Han vill inte riktigt kallas sig överbeskyddande, men det märks att här har vi en tränare som kommer att stå upp för sina spelare.
– Jag vill skapa en miljö där de trivs och vill utvecklas. Mjuka värden betyder mycket för mig, men jag kan också vara rak och tydlig. Fast det är viktigt för mig att få igenom min filosofi utan att höja rösten.
Vilken spelartyp gör dig lite extra varm i hjärtat?
– Spelare som har drivkraft att vilja bli bättre och som inte är mätta. De som fortfarande tycker att de kan lära sig saker och som känner att detta måste vi göra tillsammans eftersom jag inte är något utan mitt lag. Då spelar det ingen roll om de är 18 år eller 38 år, det är glöden i ögat jag vill se.

Spelarnyheter på gång

Lars Stenmark har redan varit i Leksand och träffat några av de spelare som utgjorde laget under säsongen 2018/19. Den 1 maj tillträder han på heltid.
– Det märktes att det här är ett lag med mycket vilja. De har höga ambitioner och känner revanschlusta efter det som hände här i slutspelet. De blev inte riktigt som de ville.
De närmaste veckorna hoppas han också att det ska komma ut en del nyheter kring spelare och laget som ska ställas på isen till hösten.

Elisabet Wahl