Rosén summerar matchen mot Färjestad
Publicerad: 2015-08-15

- Det var väl inget direkt skönspel från något av lagen. De var lite vassare än oss i powerplay och det blev lite avgörande den här gången.
Det säger den assisterande tränaren Johan Rosén efter säsongens andra träningsmatch: 1-4 mot Färjestad.

Leksand hade svårt att komma till några riktiga anfall i den första perioden, och Färjestad kunde ta ledningen med 1-0 i slutet av densamma.
- Jag tycker ändå att vi stod upp ganska bra där. Kanske hade de ett litet spelövertag, men 0-0 efter första hade nog ändå varit rättvist, menar Rosén, men tillägger:
- Men samtidigt, tre skott i den första perioden är naturligtvis på tok för lite. Vi måste skjuta mer.

Många utvisningar
Färjestad fick inleda den andra perioden i powerplay, och leksingarna hann precis bli fulltaliga innan Milan Gulas, 24 sekunder in i perioden, utökade till 2-0.
- Den andra perioden blev lite sönderryckt av utvisningar och samtidigt hade arrangören lite problem med isen. Det blev väl inget skönspel från något av lagen, men Färjestad var mer effektiva helt enkelt, fortsätter Rosén, vars lag låg under med 0-3 inför den tredje och sista perioden.

Forsberg - Montpetit - Knuts
Färjestads ledning hann komma upp i 4-0 (Milan Gulas i PP tre minuter in i den tredje perioden) innan Leksands blixtsnabba nyförvärv Brock Montpetit såg till att spräcka Lars Haugens nolla.
- En bra spelvändning av Freddan Forsberg där han tar in pucken i zon och lämnar över till Brock som sätter dit den. Den kedjan (Forsberg, Montpetit, Knuts) gjorde, liksom i onsdags, en bra match och ser intressant ut även för framtiden, menar Johan Rosén.
Montpetits mål blev matchens sista.
- Färjestad var lite vassare än oss i powerplay, och det blev lite avgörande den här gången. Samtidigt tycker jag att de saker vi har pratat om och tränat på i veckan, boxplay och den defensiva biten, fungerade riktigt bra. Men det var ett skickligt lag vi mötte, helt klart.

Vad säger du om Henrik Haukelands första match i Leksandströjan?
- Han kom in och ställdes mot SHL-motstånd i första matchen och gjorde det bra. Han gjorde många bra saker, säger Rosén, och passar även på att hylla juniorbacken Marcus Björk.
- Även han debuterade idag och gjorde det jättebra. Precis som Filip Hedberg i onsdags kom han in och spelde fullt ut och visar att han vill vara med och tävla om en plats. Jättekul att se.

Leksand stannar nu i Strömstad över kvällen och åker under söndagen vidare mot Karlskoga för matchen mot BIK Karlskoga.
Den som inte har möjlighet att se söndagens match på plats kan följa den här:
BIK-LIF

Elin Broman