Uddamålsförlust för damerna
Publicerad: 2021-01-02
Damlaget
Det var länge oavgjort mellan Leksand och Linköping. Men efter ett sent mål strax före full tid kunde gästerna plocka hem samtliga tre poäng. – Vi orkade inte hålla emot till slut, säger tränaren Anton Bokull.

Under säsongens tidigare två möten har Linköping vunnit relativt komfortabelt: 5–1 och 5–0. Men den här gången var det Leksand som tog kommandot och tog ledningen redan efter 52 sekunder efter mål av Wilma Johansson.
– Det är alltid skönt att ha henne med i målkolumnen. Hon missade ett par veckor på grund av skada, men nu är hon verkligen på väg tillbaka.
Linköping kvitterade några minuter senare och perioden slutade oavgjort. Men i början av andra perioden började Leksand återigen riktigt bra. Den här gången tog det 58 sekunder innan de blåvita fick in ett mål.
– Vi hade bra fart och ett fint driv mot kassen. Precis som vi pratat om att vi ska ha.

Sent mål avgjorde

Linköping kunde kvittera ytterligare en gång och tog sedan över allt mer av spelet. De blåvita blev rejält tillbakapressade i den tredje perioden, men fredade sig bra. Men mindre än en minut kvar av matchen gick det inte längre. Linköping satte 3–2 och fick därmed med sig alla tre poäng.
– Jag trodde vi skulle kunna reda ut det, men så hittar de en öppnande passning. Vi blir lite små där på slutet, lite trötta. Vi orkade helt enkelt inte hålla ut.
Vad är du mest nöjd med i ert spel?
– Framför allt att vi skapade mycket chanser och var med i matchen hela tiden. Vi har pratat om att vi ska vara bäst runt kassen, både vår egen och motståndarnas. Vi måste vilja ta den kampen hela tiden. Jag tycker vi klarade det gaska bra i dag.

Djurgården väntar

I morgon söndag står Djurgården för motståndet. Det har varit två jämna matcher mot dem den här säsongen och Anton Bokull är övertygad om att hans lag kan bjuda stockholmarna på ordentligt motstånd.
– Det finns en del saker som behöver förbättras, vi måste orka hålla ut och hålla fokus i 60 minuter. Och det jag nämnde tidigare: att vara bäst runt målen.

Elisabet Wahl