Viktig seger för J20
Publicerad: 2017-12-09
J20
Leksands J20-lag vann lördagens hemmamatch mot Skellefteå med 6-3 och är i skrivande stund tabellfyra i J20 SuperElit Norra. Söndagens avslutande omgång avgör nu om leksingarna klarar topp fem eller inte. – Vi själva har spelat klart, så det blir nog att man sitter och följer resultaten i de andra matcherna ganska noga, säger backen Filip Johansson.

Filip, som värmde upp inför lördagen i och med fredagskvällens A-lagsmatch i Oskarshamn.
– Vi var hemma kring 4 eller så i morse, så det var tur att det inte var en alltför tidig match i dag med J20. Lite trött var man allt, men det gick bra, jag klagar inte, menar Filip, vars J20-lag ledde matchen mot Skellefteå med 2-0 efter en periods spel.
– Jag tycker att vi gjorde en bra första period. Vi ägde pucken och spelade ganska kontrollerat. I andra blev det lite mer svängigt, och stundtals lite slarvigt från både min egen och lagets sida.

Många mål blev det också i den perioden. Gästerna vann densamma med 4-3, men lyckades aldrig ta ledningen i matchen.

Hur såg spelet ut i period 3?

– Vi ledde med 5-4 inför den perioden, och avgjorde i slutet med ett mål i öppen kasse. Skellefteå hade absolut chanser, de är ett riktigt bra lag, framförallt offensivt. Men… jag tycker ändå att vi höll emot bra och att vi gjorde en bra match, sett över tre perioder. Det var väldigt skönt med en seger i alla fall!

Någon eller några som förtjänar lite extra beröm?

– Axel Bergkvist gjorde ännu en bra match, och både ett mål och en riktigt snygg framspelning, men jag tycker också att killar som Erik Aterius och Daniel Nilsmats bör lyftas fram. Det blir ju ofta så att man ser de som gör mål och poäng, medan de som gör grovjobbet kanske hamnar lite i skymundan. Aterius och Nilsmats gjorde en grym match, jobbade stenhårt, täckte skott och sånt där som kanske inte är så kul att göra. Det jobbet ligger lika mycket bakom segern som målen gör, menar Filip, vars lag i nuläget alltså parkerar på en fjärdeplats i tabellen.

Under söndagen spelas den avslutande omgången, men för Leksands del är det redan färdigspelat.
– Ja, precis, men det är ett par matcher som måste gå vår väg för att vi ska klara topp 5, så det blir en riktigt spännande söndag. Klarar vi topp 5 är vi ju klara för Topp 10-serien, men skulle vi åka ner från topp 5 så är ju ingenting kört för det. Vi kan fortfarande ta oss till slutspel, det blir bara en lite tuffare väg dit.

Men ni sitter klistrade och kollar resultat i morgon då?

– Jag gör nog det i alla fall, om det inte blir så att jag ska spela med J18, det vet jag inte än.

Tre lag på tre dagar, du är eftertraktad?

– Haha, nej det vet jag inte, men det är väldigt roligt att spela hockey. Jag är jätteglad över att ha fått chansen i A-laget och hoppas självklart på fler chanser där, men jag utgår ändå från juniorlagen och fokuserar på att göra så bra ifrån mig här som möjligt. Så länge jag får spela hockey är jag nöjd.

Tabellen

Elin Broman