Seger på hemmais
Publicerad: 2018-01-28
Ett stort spelövertag och till slut en säker seger med 4-1. Det var vad söndagens hemmamatch mot Västervik resulterade i.

Leksand ägde spelet i den första perioden och vann skotten med överlägsna 17-5.
Jesper Ollas och Erik Aterius var två av leksingarna som var nära att näta, men några blåvia mål blev det inte i denna period.
Fyra minuter från paus kunde i stället gästernas Patrik Blomberg lyfta in matchens första mål, över en liggande Tex Williamsson.

Kedjan med Oskar Lang, Emil Bemström och Erik Aterius jobbade hårt och skapade många chanser i matchen, inte minst i den andra perioden. I början av densamma blev en av dem också målskytt, då Erik Aterius styrde in ett skott från Anton Öhman.
Leksingarna fortsatte att föra spelet, och i slutet av perioden tog laget ledningen för första gången i matchen. Målskytt för första gången i Leksandströjan: Pat McNally.
– Vi gjorde det ganska bra, men kan mycket bättre, sade backen Olle Alsing i pausen.
– Vi måste komma mer in på mål och inte ligga så mycket på utsidan.

I mitten av den tredje perioden var gästerna ytterst nära en kvittering, men med god hjälp av Daniel Bertov lyckades Tex Williamsson stå i vägen för den möjligheten.
Några minuter senare kunde i stället hemmalaget utöka ledningen till 3-1, detta genom Tobias Forsbergs elfte mål för säsongen.
Slutresultatet 4-1 fastställdes av Johan Porsberger, 10 sekunder från full tid, i öppen kasse.

Matchens lirare: Erik Aterius.
Matchens krigare: Erik Aterius.

Tabelltvåan Leksand har nu en poäng upp till serieledande Timrå.
På onsdag väntar bortamatch mot Södertälje.

Leksands IF