Annie Silén inför helgens matcher
Publicerad: 2020-12-26
Damlaget
Efter ett långt speluppehåll är det dags för match igen för det blåvita damlaget. För motståndet i helgen står Göteborg och HV71. – Det ska bli riktigt kul att spela matcher igen, säger Annie Silén.

När pucken släpps i Angered Arena i dag klockan 17.00 innebär det slutet på ett nästan tre veckor långt matchuppehåll. Det är ett spelsuget gäng som lämnade Leksand i går.
– Jag har saknat att träna på is med laget och spela match, så ser verkligen framemot det, säger backen Annie Silén.
Hur har julledigheten varit?
– Bra och välbehövlig för min del. Jag har varit i Stockholm hos min familj och det har varit skönt att samla kraft och energi hemma.

"Väldigt skickligt lag"

För motståndet i dag står Göteborg, ett lag Leksand har slagit två gånger denna säsong.
– Jag tror det är viktigt att spela med mycket fart och att ha högt pucktempo och dessutom följa vår gameplan. Med självförtroende och struktur tror jag att vi kommer gå segrande ur den matchen.
I morgon söndag ställs laget mot HV71, ett riktigt tufft motståndet. I de två tidigare matcherna har småländskorna kunnat vinna ganska klart utan att släppa in ett enda mål, så här gäller det för de blåvita att ge allt.
– De har ett väldigt skickligt lag med både spetsspelare och unga hungriga talanger. De spelar med hög fart och vill få pucken mot mål.

Tror på Albinsson

Så hur ska ni göra för att vinna?
– För oss gäller det att ligga på rätt sida och inte vara för desperata så vi går bort oss. För om vi ger HV71 ytor så kan det smälla rätt fort. Men vi får inte gå in i en sån match med för mycket respekt utan försöka fokusera på vad vårt lag ska göra på banan och inte vad deras lag gör.
Till sist, vem av dina lagkompisar kommer att göra flest mål i helgen?
– Jag tror Ella Albinsson kommer sätta dit några riktigt läckra kassar.

Så här spelas matcherna Lördag 26 dec, 17.00: Göteborg–Leksand Söndag 27 december, 16.00: HV71–Leksand Båda matcherna sänds på C More.

Elisabet Wahl