Calle inte nöjd med lagspelet
Publicerad: 2021-04-11
Det blev en rejäl förlust i första kvartsfinalen mot Örebro. Backen Calle Själin ser bestämt revanschsugen ut när han förklarar vad som blev fel. – Vi spelar inte som ett lag idag.

Calle tycker att hans Leksand började okej i första perioden, men det var Örebro som tog ledningen på en av sina få chanser. Mot slutet av perioden drar gästerna på sig två raka utvisningar och i den andra tvåan sätter Carter Ashton in en retur till 1-1.
– Vårt powerplay är inte bra, men vi får ändå in pucken, säger Calle.

Bara Örebro sen

Resten av matchen går helt till Örebro. Leksand har få målchanser om någon.
– Dom tar över helt. Vi kör själva och det fungerar inte, tycker Calle.
Han menar att de inte kom in på Örebros mål för att skapa lägen.
– Det är inte jättelätt att ta sin in i farligt område. Där måste vi underlätta för varandra och det gör vi inte idag, förklarar Calle besviket.
Han tycker inte att laget jobbar ihop som de brukar göra.
– En åker och de andra fyra står och tittar på. Och så blir det mycket spel på sargerna och det passar inte oss så bra.

Calle var bra

Calle inledde som sjundeback, men kom in mer och mer i matchen.
– Jo, jag fick mer speltid, men mest när luften gått ur, säger Calle.
Efter 1-4 blev det rätt avslaget matchspel. Däremot fortsatte tjafsandet och småbråken lagen emellan. Och kanske berodde det på att det var slutspel för det blev inga dubbelutvisningar inledningsvis. Något som Calle uppskattar.
– Man vill ju inte att det ska bli utvisningar för småfajter. Det är klart att det blir mycket känslor. Det ska vara hett, det tillhör, säger Calle som tror att känslorna kommer fortsätta.
– Särskilt när vi ska mötas igen.

Örebra var effektiva

Leksands fruktade förstakedja hade inte en lika bra dag som de brukar ha. Calle tycker att Örebro effektivt stoppar Marek Hrivík, Peter Cehlárik och Emil Heineman.
– De sätter in sina gnuggare mot dom. Men då måste vi andra haka på och jobba hårdare när förstakedjan blir nedstängda.

Bara att ladda om

Redan i morgon måndag är det dags för match två i kvartsfinalserien. Vad behöver laget göra bättre då?
– Alla måste vara med och bidra. Och alla behöver steppa upp några snäpp, säger Calle självkritiskt.
Han säger att det här inte är något att gräva ner sig över, utan att det bara är att fokusera framåt.

Är det skönt att en sån här förlust kommer i en kvartsfinal och inte i en kvalserie?
– Klart man hellre spelar slutspel, säger Calle men han betonar att laget inte är nöjda bara för att de tagit sig hit.
– Vi vill alltid vinna.

Katharina Dalmalm