J20 avslutade med tre segrar
Publicerad: 2019-12-08
J20
J20 SuperElit Norra är nu till ända, och i toppen hittar vi Leksands IF med en klar serieseger efter 68 inspelade poäng och hela +80 i målskillnad efter 27 matcher. Backen Elias Dynell sammanfattar helgens tre vinster mot Skellefteå och Luleå samt blickar fram mot fortsättningen av säsongen efter jul. – Det är speciellt det hårda jobbet som vi lagt som grund som gör att vi vinner serien jättestort.

Den sista matchhelgen i J20 SuperElit Norra spelades på hemmaplan i Tegera Arena, och först ut var match mot Skellefteå under fredagskvällen. Efter en mycket underhållande match stod Leksand som segrare med 7–2 och sju olika målskyttar.
– Det var en riktigt bra match från båda håll, siffrorna speglar inte direkt hur det såg ut. Båda lagen var bra och det var en jävligt snabb match, fin juniorhockey helt enkelt. Vi var rätt effektiva och det var det som gjorde att vi vann, berättar Elias.

Under gårdagen stod Skellefteå återigen för motståndet, och även denna gång blev en vinst då Leksand vann med 4–1. Enligt Elias var matchen inte den bästa från Leksands sida.
– Från vår sida var det en lite sämre match, vi hade tio minuter där i andra perioden där vi verkligen inte fick till någonting, men annars så var det ungefär en liknande matchbild som i fredags.

Tidigare idag så spelades den sista matchen för denna serie då Luleå var laget att stå på andra sidan isen. En stark andra period med tre gjorda mål gjorde att Leksand segrade med 3–1 och därmed tog full pott även denna helg.
– Det var bara att tagga igång som vanligt. Vi öppnade lite svagt, men sedan när vi väl kommer in i det så tar vi över mer och mer och då fungerar det verkligen. Det var en väl godkänd match idag också, sammanfattar Elias.

Vilka spelare i laget var extra bra under helgens matcher?
– Vår målvakt Jakob Hellsten var jättebra som alltid. Jag vill även passa på att hylla Anton Lundmark som gör sina tre första matcher för säsongen efter en jättelång tids sjukdom. Han kommer in och gör det jättebra, bidrar med fart på skridskorna och det hårda jobbet som han alltid gör.

Serieseger och spel i Topp 10 väntar efter jul

Efter helgens tre vinster slutar Leksands IF på en solklar första plats i J20 SuperElit Norra med 68 inspelade poäng och ett försprång på hela 17 poäng ner till tabelltvåan Djurgården, något som Elias är riktigt nöjd med.
– Det är grymt skönt, det är speciellt det hårda jobbet som vi lagt som grund som gör att vi vinner serien jättestort. Vi har alltid jättebra ispass, vi tränar stenhårt och det är det som gör att vi verkligen lyckas på matcherna.

Vad blir viktigast för att fortsätta på vinnarspåret även efter juluppehållet?
– Vi måste hålla fast vid att våga spela vår spelidé, det är den som är så jävla bra. Sedan måste vi självklart träna på jättehårt nu över jul så att vi kommer tillbaka och är bättre än någonsin, avslutar Elias.

Arvid Yngvesson