7-2-seger mot Linköping
Publicerad: 2018-09-16
Damlaget
Uddamålsförlust i går, men en solklar seger i dag. – Riktigt roligt! Vi visade verkligen vilket bra lag vi är, säger målskytten Alva Johnsson efter söndagens 7-2-seger hemma mot topptippade Linköping.

Matchens två sista mål gjorde av Linköping, men annars var det alltså leksingarna som stod för målandet matchen igenom.
De sju hemmamålen gjordes dessutom av sju olika målskyttar.
– Bara det visar ju på vilken bred trupp vi har, menar Alva, som svarade för mål nummer fem.
– Det var bara några sekunder kvar av den andra perioden. Anna Borgqvist vann tekningen, eller hon låste sin center, jag tog pucken och lade den till Danny som passade tillbaka till mig. Det var bara att lägga in den högt i krysset sen, förklarar målskytten, som annars kanske mest är känd som en ständigt lika hårt kämpande grovjobbare.
– Ja precis, men täcker man inte skott så får man väl göra mål då, haha. Nej då, men jätteroligt att få göra mål så klart, det märktes verkligen att alla blev glada för min skull.

Utöver målen och segern, skillnaden mellan lördagens match och denna?

– Vi kom ut som ett nytt lag i dag. Vi hade riktigt hög fart direkt från start och det märktes att alla var riktigt revanschsugna. Linköping blev nog lite chockade där i början faktiskt.

Vad i ert spel vill du lyfta i dag?

– Farten, jobbet och att vi satte våra chanser, det släppte verkligen i dag. Det var bra för självförtroendet att vi fick göra mycket mål, det tar vi med oss till kommande matcher, menar Alva, vars lag gästar Djurgården och AIK kommande helg.
– Vi har fått en bra start på serien och ser fram emot det som väntar. I dag tycker jag verkligen att vi svarade för en riktigt bra laginsats. Vi visade att vi har fyra starka kedjor, vilket jag tror kan bli ett stressmoment för våra motståndare. Vi bara kör, och jag har en sjukt bra känsla inför det som väntar.

Elin Broman