Själin inför Luleå hemma
Publicerad: 2020-12-05
Dags för ny hemmamatch i SHL när Luleå kommer på besök i Tegera Arena under sena lördagseftermiddagen. Calle Själin ser fram emot att få möta sin bror Pontus på isen, och hoppas att få ta tre nya poäng med laget.

Torsdagens SHL-omgång resulterade i tre poäng för Leksands del hemma mot Brynäs efter seger med 3-1 i rivalmötet. Calle Själin ser tillbaka på en bra insats, och menar att det var skönt att laget kunde komma upp i en bra nivå igen efter tisdagens match.

-Vi studsade tillbaka riktigt bra senast efter två sämre insatser innan det. Mot Brynäs hittar vi tillbaka till vårat spel med bra forcheck och hur vi spelar oss ur egen zon, så det var en bra match för oss senast, säger Själin.

Brödrakamp - förhoppningsvis…

Det är många som har väntat på att få se bröderna Calle och Pontus Själin mot varandra i matchsituationer. När möjligheten funnits tidigare har oftast någon av dem saknats i laguppställningen, men det ser ut som att chansen är god att mötet äntligen ska bli av senare under lördagen.

-Ja, jag hoppas att det blir av ikväll! Man har ju väntat lite själv på att få möta honom också. Det ska bli riktigt kul att få möta brorsan, så jag hoppas att det blir av. Han gjorde en assistpoäng senast och gjorde ett mål för någon match sedan så han börjar ta in när det gäller poängproduktionen… Hoppas jag kan få in nåt mål ikväll och rycka ifrån honom igen, säger lillebror Calle.

Luleå står för motståndet

Senast lagen möttes var det i Coop Norrbotten arena under oktober, och då var det Luleå som kunde knipa samtliga tre poäng. Revanschdags för Leksand i eftermiddag alltså, och Calle Själin ser fram emot mötet.
-Det blir spännande att möta Luleå som har gått bra på slutet. Det gäller att vi kommer upp i vår riktiga nivå igen och vågar spela vårt spel. Vi måste våga hålla i puck och spela oss ur situationerna på ett bra sätt, som vi gjorde senast.

Vad som kommer att krävas av Leksand, framförallt backarna kanske, i lördagens möte verkar det inte råda några tveksamheter om.
-Luleå är riktigt tuffa och går stenhårt, framförallt i deras forcheck. De vill få fast oss backar, så det gäller att vi är med på det och är snabba att hämta puckarna och sätta snabba förstapass, säger Calle Själin.

Gott samarbete med Caito

Calle Själin och Matt Caito har under största delen av den innevarande säsongen bildat ett framgångsrikt backpar tillsammans, och det märks tydligt att det är ett samarbete som Calle uppskattar när han får frågan om hur han tycker att det fungerat.

-Det har funkat bra med mig och Matt hittills tycker jag. Vi kompletterar varandra bra, och vet var vi har varandra. Matt är skicklig så han är lätt att spela med. Det gäller att vi fortsätter att ställa höga krav på varandra hela tiden och fortsätter att hålla uppe nivån.

Avslutningsvis, vem avgör ikväll?
-Idag blir det nog Matt Caito! Han väntar ju på sitt första mål, och idag är det dags.

Richard Brasar