Porsberger inför AIK-matchen
Publicerad: 2018-02-26
Nu är det inte många seriematcher kvar av HockeyAllsvenskan. I morgon tisdag är det toppmöte mellan Leksand och AIK på Hovet. Forwarden Johan Porsberger vet att segerreceptet kräver disciplin. – Vi ska låta dem åka av sig och sen ska vi vara effektiva.

Johan leder den interna målligan med sina 16 kassar. Och i matchen mot Almtuna förra onsdagen blev det ett hattrick.
– Vi har fått igång målskyttet. Det där kan gå lite i omgångar. Ibland blir det inget och ibland ett. Jag försöker skjuta mycket och då studsar det rätt till slut, som det gjorde mot Almtuna, säger Johan som menar att de slipat på målskyttet på träningarna.

Storpublik

AIK hade idag, måndag, sålt över 7000 biljetter så det blir troligen ett bra tryck på Hovet. Något som Johan ser fram emot.
– Det är en rolig utmaning i och med att det är tvåan mot trean i tabellen. Vi vet vad som står på spel. Det blir säkert fullsatt, berättar Johan glatt.
Han betonar att laget vet hur viktiga poängen är för tabelläget. Leksand har haft svårt för att vinna på Hovet, men den statistiken oroar inte Johan.
– Några spöken vet jag inte om. Visst blir det bra tryck där. Men det är samma som när de kommer till ett fullsatt Tegera. Det är inte bara att hämta poäng där heller, säger han bestämt.

Vem avgör?
– Du, jag tror att Jon avgör. Det känns som en match där han kliver fram. Han har sett farlig ut på träningarna, säger Johan om Jon Knuts.

Och hur många mål gör du?
– Ett! Lang passar mig så jag får öppet mål, säger Johan med ett leende.
Han och Oskar har haft ett mycket effektivt och målfarligt samarbete de senaste matcherna.
– Vi har kommit igång jag och han. Det kan bara bli bättre och bättre, avslutar Johan.

Katharina Dalmalm