Lang inför IKO borta
Publicerad: 2019-09-16
Hemmapremiären resulterade i en 5-2-seger och tre poäng. I morgon, tisdag, är det dags för premiärspel även på bortais. – Vi har en svår uppgift framför oss, men känner oss välförberedda och går för tre poäng, säger Oskar Lang inför mötet med Oskarshamn.

Lang som i lördags, via en stilig soloprestation, svarade för det matchavgörande 3-2-målet.
– Det enda jag hade i huvudet var att jag skulle ta pucken till mål, så det var riktigt skönt att den satt. Jag har tittat på målet i efterhand och det var ju ganska snyggt faktiskt, säger målskytten med ett leende.

Hur beskriver du premiärmatchen, så här två dagar senare?

– För det första var det en helt magisk stämning inne i arenan. Nog för att vi var rejält taggade redan innan, men publiken gav oss verkligen extra energi. Det var helt fantastiskt att spela.

Och hur tycker du att ni skötte er, spelmässigt?

– Framförallt sista halvan av matchen tycker jag att vi gjorde det riktigt bra. Vi åkte mycket skridskor och kämpade även i den första delen av matchen, men i andra halvan kändes det som att vi slappande av mer. Vi började spela pucken på ett bättre sätt, och fick upp ett annat tempo i spelet. Det måste vi bygga vidare på till kommande matcher.

Och närmast väntar alltså tisdagens bortamatch mot Oskarshamn, som för övrigt inledde serien med att ta en poäng borta mot Skellefteå.
– Oskarshamn har fått in några nya spelare till denna säsong, men de har samma tränare och spelar i princip på samma sätt som förra säsongen. En av sakerna vi har pratat om inför matchen är deras sätt att spela upp från egen zon. De lägger många puckar i mitten och går sedan på dem. Det är något vi måste hålla koll på, menar Lang, som nu är inne på sin sjätte säsong i Leksands A-lag.

Största skillanden mellan fjolårets och årets LIF?

– Jag tycker att de spelare som har kommit in verkligen har gjort så att vi har höjt oss en nivå ytterligare. Spelar vi bara som ett lag, och jobbar hårt för varandra, har vi kapacitet att ta oss riktigt långt.

Lang o.co bussar mot Oskarshamn under måndagseftermiddagen.

Någon som såg extra målsugen ut på förmiddagens träning?

– Många, men jag får nog ändå plocka ut Sebastian Wännström. Han gjorde två mål sist och ser ut att vilja fortsätta på det spåret.

Nästa hemmamatch för Leksands del spelas på torsdag, hemma mot Skellefteå. Biljetter hittar du här

Elin Broman