SHL startar e-sportsliga
Publicerad: 2019-12-04
eSHL
eSHL heter Svenska Hockeyligans nya satsning som ska möta den växande e-sportsektorn. Den nya e-sportsligan består av befintliga SHL-lag och ligan, som startar i januari, sänds på Sportbladet. Leksands färger kommer att försvaras av Synergy Hockey.

Den 13 januari går startskottet för SHL:s nya e-sportsliga. Två matcher i veckan sänds på Sportbladet, som därmed breddar sin satsning inom e-sport.
-Vi är oerhört glada över att göra detta tillsammans med SHL. E-sporten växer ständigt runt om i världen och eSHL är både helt rätt i tiden och passar in i vår nuvarande satsning på SHL, säger Katarina Koritz, Affärschef på Sportbladet.

Andra ishockeyligor i världen har börjat satsa på e-sport, dock sticker eSHL ut i och med att ligan spelas i lagformat.
-De största e-sporterna i världen är lagsporter och det finns starka synergier från lagsporten ishockey och denna spelform där målvakt, back och forwards måste jobba tillsammans för att vinna, säger Linus Eklund, projektledare SHL.

11 av 14 SHL-lag kliver in i ligan som startar i januari:
Färjestad BK
HV71
IK Oskarshamn
Leksands IF
Linköping HC
Luleå HF
Malmö Redhawks
Rögle BK
Skellefteå AIK
Växjö Lakers
Örebro HK

Synergy Hockey blir LIF

Leksands IF kliver alltså in i E-sportsvärlden som flera andra SHL-klubbar gjort för säsongen 2020. Kim “DraySWE” Larsson, med lång erfarenhet från e-sporten tar på sig rollen som manager för laget. Synergy Hockey med namn som Supremski och DUNZA har funnits sen 2011 och har en gedigen historia i spelet, och de har också varit bland de bästa lagen under flera säsonger i Sverige.

Satsningen presenteras tillsammans med Kreativ E-sport på Leksands Folkhögskola och Leksands Sparbank.

eSHL startar i Januari, och då kommer ni kunna heja på LIF både analogt och digitalt, det ser vi fram emot!

Leksands IF