Mikael Ruohomaa klar för Leksands IF
Publicerad: 2021-07-15
Leksands IF har gjort klart med den finske landslagscentern Mikael Ruohomaa som närmast kommer från spel med Sibir Novosibirsk i KHL. Det nyskrivna kontraktet gäller över de kommande två säsongerna, till och med säsongen 2022/2023.

32-årige Mikael Ruohomaa är född i Alastaro mellan Åbo och Tammerfors, och inledde sitt hockeyspelande i Forssa PS. Som ungdomsspelare blev Porin Ässät i Björneborg klubbadressen för Ruohomaa där han kom att representera föreningen från U16- upp till J20-nivå. Efter tiden i Ässät väntade fem säsonger i den finska tredjeligan Suomi-sarja där han representerade närliggande klubbarna Lauttakylän Luja och KooVee innan fyra säsonger i andraligan Mestis väntade med spel i LeKi, Jokipojat och JYP.

Även om Ruohomaa under säsongen 2012/2013 gjorde 18 matcher i den finska högstaligan med JYP kom det att dröja till säsongen 2014/2015 innan han som 26-åring slog sig in på högsta nivån på allvar då han stod för 30 poäng (9+21) på 59 matcher med slutspelet inkluderat då han representerade KalPa. Det kom att bli ytterligare en stark säsong i KalPa innan karriären gick vidare med spel i Kärpät under två säsonger. Under tiden i Kärpät var Ruohomaa dessutom med att vinna det finska mästerskapet.

Efter guldsäsongen 2017/2018 väntade ett nytt äventyr i karriären för Mikael Ruohomaa då Neftekhimik Nizhnekamsk i KHL blev ny klubbadress. Efter en säsong i Neftekhimik har Ruohomaa under de två senaste säsongerna representerat Sibir Novosibirsk. Vid VM i Riga som avslutades för drygt en månad sedan var Ruohomaa en del av det finska laget som tog silver i turneringen. För egen del stod Ruohomaa för 3 poäng på 9 matcher under turneringen, varav två av dem kom i finalen mot Kanada.

Det nyskrivna kontraktet med Mikael Ruohomaa gäller över de kommande två säsongerna, till och med 2022/2023.

Mikael Ruohomaa om att ansluta till Leksands IF:
-Såväl jag själv som min familj ser mycket fram emot att få bo i Sverige, och speciellt i Leksand. Vi har hört att det är en liten vacker by att leva i. Leksand har de mest högljudda supportrarna i SHL och finns över hela landet, och jag ska göra mitt allra bästa för att bringa framgång för samhället och alla våra fans. Jag ser mig själv som en spelfördelare där ute på isen, och Leksand har flera duktiga målskyttar i laget så mitt jobb blir att se till att sätta dem i arbete.

-Jag är säker på att den kommande säsongen kommer att bli en fantastisk historia med ett bra lag och grymma fans, där vi ska visa att vi är ett topplag och en topporganisation. Jag kan knappt vänta på att få dra igång!

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om nyförvärvet Mikael Ruohomaa:
-Mikael kommer från starka offensiva säsonger i KHL och har levererat på hög nivå under en lång tid. Mikaels styrkor ligger i sitt utmärkta spelsinne och passningsskicklighet. Han är även en stark skridskoåkare och kommer hjälpa oss i spelet med puck över hela banan. Det skall bli kul att få utveckla Mikael och hjälpa honom ta ytterligare steg i sin hockeykarriär hos oss.

Richard Brasar