Nu drar slutspelet igång
Publicerad: 2020-02-19
Damlaget
I kväll börjar slutspelet för vårt blåvita damlag. För motståndet står seriesegrarna HV71. – De har spetskompetens på alla positioner, så för oss gäller det att spela tajt och göra så få misstag som möjligt, säger lagets tränare Lars Stenmark.

Nu drar det ihop sig på allvar för damerna. Den första kvartsfinalen i en matchserie om bäst av tre spelas i kväll i Tegera Arena. För att få bättre koll på motståndarna HV71 har vi gått igenom statistik och jämfört de båda lagen tillsammans med tränare Lars Stenmark.
Vi börjar med målskyttarna, där har HV71 tre spelare som alla har gjort mer än 20 mål denna säsong: Kennedy Marchment, Hanna Olsson och Sanni Hakala
– De har otroligt mycket kvalitet det, så för oss räcker det inte med att hålla koll på en spelare.
De har också ligans målfarligaste back, Sidney Morin. Vad kan du säga om henne?
– Hon har stora offensiva kvaliteter och är en riktigt bra spelare. Samtidigt spelar hon också i en otroligt bra omgivning, så hon får en del gratis.

Lyfter målfarlig kvartett

I Leksand är det Kajsa Armborg, Brook Boquist, Wilma Johansson och Emma Woods som varit målfarligast. Lars Stenmark hyllar kvartetten, både som målgörare och som spelare som lyfter laget.
– Det där är helt fantastiska tjejer. De sliter på varje träning och de vill alltid göra sig bättre. Riktigt kul att få jobba med dem helt enkelt.
Bland de fyra sticker Brook Boquist ut lite, hon har gjort flest avgörande mål och har högst effektivitet i sina skott. Vad gör henne så bra?
– Hon har ett sug att göra mål. Varje match jobbar hon för det och hon har då också väldigt lätt att hitta vägar att göra mål.

HV71 bra på boxplay

Vänder man på steken och tittar på försvarsspelet ser man att HV71 är riktigt bra på att försvara sig i numera underläge. De är överlägset effektivast där och släpper bara in mål i ungefär hälften av tillfällena då motståndarna har fler spelare på banan. Låter kanske som en svår nöt att knäcka, men Lars Stenmark menar att det inte påverkar hur hans lag kommer att spela.
– Nej, vi kommer att spela som vi brukar spela powerplay. Alla lag försöker döda utvisningar på olika sätt, men för oss gäller det att vara påslagna och skärpta. HV71 är väl kanske inte ett lag byggda för att spela i numerärt underläge, de vill ligga på väldigt mycket, så vi känner inte att de är speciella att möta dem när det gäller det här.

Fyra domare på banan

När det gäller utvisningar överlag antyder grundserien att det är två ganska snälla lag som möter varandra. HV71 har dragit på sig näst minst straffminuter och Leksand ligger på femte plats. Om det påverkar antalet utvisningsminuter i kvartsfinalen är dock svårt att säga.
– Det finns vissa faktorer som är viktiga i sådana här matcher och en sådan är special teams. Så det gäller för oss att hålla oss borta från utvisningsbåset och undvika att ge dem numerära överlägen. Och så det blir fyra domare för första gången, så det gäller att vara väldigt försiktig när det gäller efterslängar.
Vad är viktigt för er att fokusera på i kväll?
– Att spela tajt och att göra så få misstag som möjligt. Sedan gäller det verkligen att spela lagishockey, alla måste ha fokus på vad som är bäst för laget.
Som seriesegrare är HV71 favoriter, vad tänker du om era chanser?
– Alla tycker att vi ska förlora och det var nog många som trodde vi inte skulle gå till slutspel. Så vi är underdogs och det gör inte oss något.

Missa inte att stödja damerna på plats i Tegera Arena i kväll! Matchvärden DHL bjuder alla som kommer på korv med bröd. Läs här för mer info om entré och kiosker.

Elisabet Wahl