Silén inför matchhelgen
Publicerad: 2021-12-03
Damlaget
Två matcher på bortaplan väntar för damlaget i helgen: först HV71 och sedan Göteborg. Backen Annie Silén har målsättningen klar. – Självklart vill jag att vi åker hem med sex poäng i ryggsäcken, säger hon till hemsidan.

Det blåvita damlaget har tre lite liknande matcher bakom sig: långa stunder av riktigt bra spel, men så kommer det olyckliga sekvenser och man blir helt utan poäng. Backen Annie Silén menar att det gäller att hålla nivån uppe om man vill vinna mot lag som Luleå och Modo.
– Ja, tyvärr så gör vi det inte i 60 minuter, men något som är positivt är att vi skjuter mycket. Samtidigt måste vi börja sätta våra chanser för att ta poäng och gör vi det kan vi slå vilket lag som helst i denna serie.
Vad bör ni förbättra till denna helg?
– Framförallt att vi tar smartare avslut och vinner kampen framför deras mål, men även framför vårt egna. Vi måste även hitta tillbaka den energin i gruppen som vi hade helgen vi mötte SDE och AIK och tro på att vi kan vinna.

HV71 blir en tuff utmaning

Första motståndare i helgen blir en tuff utmaning. Då möter de blåvita tabellfyran HV71 som har plockat precis dubbelt så många poäng som Leksand. Annie Silén beskriver dem som ett lag med skickliga spelare som kör en fartfylld hockey.
– Det gäller att vi verkligen följer vår spelidé och inte hittar på egna saker för att kunna vinna mot dem. Vi tog tre poäng senast vi möttes och det ska vi göra igen.

"Göteborg hårt jobbande lag"

För motståndet på söndagen står Göteborg som plockade sin första poäng för några omgångar sedan. Man ska dock inte låta sig luras av tabelläget, utan det krävs hårt jobb för att det ska bli poäng.
– Göteborg är ett hårt jobbande lag och det gäller för oss att vi sätter tempot i matchen och inte slarvar, men även att vi håller oss till vår gameplan. Sedan tycker jag att vi utvecklat vårt offensiva spel betydligt och hoppas att vi kan använda oss av det och sätta dit lite puckar.

Tror på Jennifer Carlsson som målskytt

Har du några egna personliga mål med matcherna eller något du vill spetsa till i ditt eget spel?
– Jag vill försöka bära puck lite mer, men även vara mer kreativ i mitt spel med puck, framförallt på offensiv blå.
Till sist, vem av dina lagkompisar kliver fram i helgen?
– I helgen tror jag att Jennifer Carlsson kommer att trycka dit sin första balja.

Elisabet Wahl