Abbott inför Rögle borta
Publicerad: 2020-01-10
Rögle borta är en tuff uppgift. Spencer Abbott menar att en av nycklarna till framgång handlar om den första perioden. – De brukar komma ut starkt, så det gäller för oss att hålla ihop laget och vänta på våra chanser, säger han till hemsidan.

Anfallaren Spencer Abbott och de andra i laget har sex–sju timmars bussresa kvar söderut när hemsidan får tag på honom strax efter lunch. Det blåvita resenärerna bärgade två poäng i gårdagens match mot Linköping där det var just Spencer Abbott som slog in den avgörande straffen.
– Jag kände att jag hade lite fördel eftersom jag redan lagt en straff. Jag har ungefär fyra olika som jag brukar variera mellan. Men samtidigt gäller det också att vara beredd att improvisera medan man åker fram mot målet.
Vad är hemligheten bakom en bra straff?
– Svårt att svara på. Själv har jag övat rätt mycket och det har gått ganska bra med straffarna både här i Sverige och utomlands. Man får inte vara för förutsägbar.

Varnar för Rögles kontringar

De senaste matcherna har han bildat kedja Mattias Ritola och Patrik Zackrisson. Han tycker att de hittar en allt bättre kemi tillsammans.
– De är två smarta spelare. Och jag gillar att tänka en hel del, inte bara åka i 100 kilometer i timmen. Så det känns som vi fått till spelet bra.
För morgondagens motstånd står seriefemman Rögle. Ett lag Spencer Abbott beskriver som skickliga och lite extra svåra på hemmaplan.
– De är riktigt tuffa att möta där. De har en bra struktur i laget och kan vända spelet väldigt snabbt. De inleder ofta starkt när det spelar hemma, så vi måste vara beredda. Första perioden blir väldigt viktig.

Juvonen ger trygghet i mål

Han tycker att det är en hel del skillnad på att spela hemma och borta. Hemmaplan är välkänt och man har publiken som stöttar en.
– Samtidigt så är det roligare att spela inför mycket folk, även om det är på bortaplan. Man får energi av fulla läktare.
Vilken av dina lagkompisar tror du kommer att spela en viktig roll i morgon?
– Vår målvakt Janne Juvonen. Han har varit så viktig de senaste matcherna och verkligen gett oss chans att vinna. När han är så trygg i målet ökar det hela lagets självförtroende.

Elisabet Wahl