Sommarhälsning från Amanda Johansson
Publicerad: 2021-07-14
Damlaget
Amanda Johansson ser fram emot säsongen som kommer. Men just nu är det fullt fokus på försäsongsträningen med 11 pass i veckan. –Det är bara kul, det känns bra att förbereda sig så mycket som möjligt, säger hon till hemsidan.

När hemsidan får tag på Amanda Johansson, den ena halvan av det blåvita målvaktsparet, befinner hon sig i Stockholm. Semestertillvaron går dock snart vidare till Göteborg där hon ska hälsa på sin mormor och morfar. Men oavsett var hon är hänger en sak med: försäsongsträningen. Just nu innehåller den 11 pass i veckan.
– Det är mycket samma sak, intervallövningar och sådant. Så man kommer ganska snabbt in i det, säger hon och låter inte det minsta bekymrad över träningsdosen.

Ny målvaktskollega

Vad fokuserar du på som målvakt?
– Det är mycket rörlighet. Det gäller att hitta stryka och stabilitet i höfter och ljumskar. Jag tror alla målvakter pratar om att de har känningar i höfterna ibland, så man måste jobba med att stärka småmusklerna där.
Hon och de andra återsamlas igen den 1 augusti i Leksand. Då får hon också en ny målvaktskollega jämfört med förra året: Jule Flötgen som återvänder till laget efter en säsong i AIK.
– Jag känner henne inte så mycket, men jag vet att hon är erfarenhet och har spelat fyra år i SDHL. Det känns tryggt och jag tror det kommer bli riktigt bra.

Höga krav på sig själv

Laget har hunnit med en del träning tillsammans innan man gick på sommarledighet och Amanda Johansson tycker att känslan är bättre än inför förra säsongen.
– Det känns som vi har en stark sammanhållning redan, vi fick inte riktigt till lagkemin förra säsongen. Nu peppade alla varandra och fysträningen har verkligen gått bra: alla lyfte mer och sprang längre hela tiden.
Så vem är starkast respektive snabbast i laget?
– Starkast är Hanna Sköld och snabbast är Wilma Johansson. Hon flyger fram och bara försvinner bakom ett hörn när vi är ute och springer.
Vad har du för målsättning inför säsongen?
– Jag vill spela 70-80 procent av alla matcher och försöka ta platsen som förstamålvakt. Jag har höga krav på mig själv: det är att ha en hög räddningsprocent, inte släppa in så många mål och lyfta laget.

Inriktad på slutspel

Leksand har värvat en hel del spelare iför den här säsongen och det har också hänt mycket i de andra lagen. Men Amanda Johanssons fokus ligger mest på det egna laget och vad de ska åstadkomma tillsammans.
– Jag har faktiskt inte så bra koll på de andra. Så länge vi går till slutspel och inte hamnar nere i bottenträsket känner jag mig nöjd.

Elisabet Wahl