Seger mot Oskarshamn
Publicerad: 2021-10-07
Med publik tillbaka i Tegera Arena tog Leksand en knapp men ack så härlig uddamålsseger med 3–2 mot Oskarshamn inför högljudda supportrar.

Leksand fick en drömstart på matchen med ett tidigt ledningsmål inför en euforisk publik. Efter drygt två minuter tog Emil Heineman fart från egen blålinje, åkte till sig ett friläge och gjorde 1–0 mellan målvaktens benskydd med ett välplacerat skott. Därefter hade Oskarshamn ett par lägen som skapade lite farligheter i hemmalagets defensiv zon, men efter detta var det i princip Leksand som hade kontroll resterande delen av förstaperioden. Det blåvita hemmalaget kunde mycket väl ha gått till pausvila med en utökad ledning efter flera vassa målchanser, bland annat från Mikael Ruohomaa och Carter Ashton, men ettmålsledningen höll sig perioden ut inför ett kokande Tegera Arena.

Mittenakten inleddes med Leksands andra powerplay för kvällen då man fick chansen att spela 5 mot 4 redan efter 40 sekunder. Även denna gång blev det ingen utdelning, och kort efter att Oskarshamn blivit fulltaliga hade respektive lag varsitt friläge där båda målvakterna stod för riktigt fina räddningar. Drygt sex minuter in kom istället en utökning till 2–0 när Max Vérroneau tog fart i boxplay och mycket vackert skickade upp pucken i krysset med en backhand. Inte många sekunder senare var Martin Karlsson nära att sätta ännu ett mål i samma numerära underläge, men istället för 3–0 p¨å tavlan så kunde Oskarshamn förvalta sitt powerplay precis i slutskedet med en styrning precis framför kassen som betydde 2–1. Tio och en halv minut in gjordes nästa mål för kvällen när Leksand återtog kommandot efter att Mikael Ruohomaa serverade Justin Kloos som bara hade att lägga in 3–1 i öppet mål. Med detta mål i ryggen öste hemmalaget på framåt i några minuter, bland annat genom ett mycket bra powerplay, och kunde definitivt ha satt någon puck. Så blev inte fallet, vilket i sin tur gjorde att Oskarshamn kunde reducera på nytt i numerärt överläge med två minuter kvar av perioden som betydde att resultatet var 3–2 efter 40 minuter.

Den tredje periodens inledande minuter var inte särskilt strukturerade från något håll med passningar som inte hittade hem och lite misstag här och där. Åtta minuter tog det innan det hettade till i målchansväg för båda lagen när Oskar Lang var först ut att bomma ett friläge innan Kasimir Kaskisuo räddade när en bortaspelare kom ren sekunder senare. Leksand klarade sedan av ett numerärt underläge för att ha en fortsatt uddamålsledning med sig till slutdelen av matchen, och hemmalaget försvarade sig sedan väl även i den andra halvan. Det blev sedan lite nervigt när Nils Åman visades ut med 19 sekunder kvar, men krigarna på isen höll undan för tre mycket härliga poäng efter att kvällens drabbning slutat 3–2.

På lördag väntar bortamatch mot Timrå.

Arvid Yngvesson