Målvaktskoll - Denise Reuterström
Publicerad: 2017-06-21
Damlaget
– Jag brukar faktiskt inte hålla på så mycket med sånt där med målsättningar, men självklart vill jag spela och utvecklas så mycket som möjligt. Jag vill vara med och göra Leksand till ett av seriens topplag. Så låter det när målvakten Denise Reuterström, 20, beskriver sina mål med säsongen som väntar.

Denise kom till Leksand från Almtuna inför säsongen 2012/2013 och gör därmed sin sjätte säsong i LIF. Denna säsong kommer hon att återförenas med målvaktskollegan Julia Åberg, som är tillbaka i LIF efter två säsonger på annat håll.
– Det känns verkligen jättekul att få spela ihop med Julia igen. Vi är ju jättebra vänner vid sidan av isen, men vi tävlar dessutom väldigt bra mot varandra. Vi gör varandra bättre, och är glada för varandra skull när det går bra. Att hon kom tillbaka blev verkligen lite av en nytändning för mig. Julia är en jättebra målvakt och för att få spela måste jag verkligen bevisa att jag förtjänar det.

Hur är det som målvakt när man inte får spela?

– Visst, att vara målvakt är en utsatt position. Antingen spelar du eller så sitter du på bänken, det är bara en som spelar. Men det är en lagsport vi håller på med, och det handlar om att ställa bästa möjliga lag på isen. Är jag inte bäst för tillfället är det helt rätt att någon som är bättre ska stå. Sen får man träna hårdare och göra allt man kan för att få stå nästa match istället.

Ny målvaktstränare

Nytt för denna säsong är att damlaget kommer att få hjälp av föreningens nya målvaktstränare, Alexander Millner, som utöver damerna även kommer att agera målvaktstränare för junior- och ungdomslagen.
– Vi har träffats en gång än så länge och det kändes superbra!Han verkar väldigt engagerad och det märks att han är en person med otroligt mycket vilja. Han vill verkligen vara med och göra oss bättre, och jag tror att det här kommer att lyfta både mig och Julia.

Hur summerar du den gångna säsongen?

– För lagets del tycker jag absolut att vi borde ha gått längre, men vi var väldigt ojämna. Vi får försöka se det året som en uppbyggnadsfas och hoppas att det lossnar mer i år. För egen del var nog den eller säsongen innan min bästa hittills, men tyvärr hade jag ju en del problem med mina knän.

Hur ser knästatusen ut nu?

– Den är ganska oklar… Jag har haft problem i tre år nu, och förra säsongen blev det så att jag inte var på is måndag-tisdag för att kunna spela på helgen… Jag hoppas att jag kan få hjälp med det här nu så att jag slipper samma problem den här säsongen.

Denise och resten av laget kör på med gemensam träning även nästa vecka, därefter väntar en månad med egen träning.
– Då åker jag hem till Uppsala ett tag och kommer tillbaka när vi går på is i början av augusti. Det blir skönt med lite ledigt, men samtidigt har jag nog aldrig längtat så mycket efter en ispremiär som nu!

Elin Broman