Förlust mot HV71
Publicerad: 2022-12-01
En mindre bra insats i den sista hemmamatchen innan jul slutade med noll poäng efter att matchen slutade med ännu en uddamålsförlust i form av 1–2.

Den första perioden var relativt slarvig och höll inte den högsta kvalitén trots att flertalet chanser skapades titt som tätt. Leksand klarade av ett tidigt bopxlay för att hålla nollan intakt, men när knappt tolv minuter hade spelats tog HV71 ledningen när Herman Hansson höll sig framme och petade in en puck som rullade ut bakom Kasimir Kaskisuo. Därefter hade hemmalaget ett powerplay som trots bra tryck och några halvfarliga lägen inte resulterade i en kvittering. Istället kunde gästerna öka på till 0–2 kort därefter när Oscar Fisker Mölgaard skickade in en målvaktsretur från nära håll. Detta underläge var intakt till pausvila trots att Leksand sköt 16 skott och definitivt borde ha fått in minst ett mål med lite bättre skärpa.

Mittenakten var även den en mindre sprakande historia där inte mycket gick Leksands väg. Tidigt i perioden hade Olle Alsing ett hyfsat läge när han följde med upp i ett anfall, och några minuter senare var Carter Camper nära att överlista Joni Ortio som dock stod emot bra och räddade avslutet med bravur. Spelet fortsatte sedan att vara rätt mycket fram och tillbaka under resterande delen av den andra perioden där det var svårt att ta sig fram till en riktigt farlig målchans. Siffrorna 0–2 fortsatte därmed att stå i resultatkolumnen även efter 40 minuters spel.

Den tredje perioden inleddes med en avslutande minut av ett numerärt underläge som Leksand redde ut utan problem. Därefter hade hemmalaget några bra minuter i sträck där en del tid spenderades i offensiv zon, men denna forcering avtog relativt snabb och spelet hade sedan många avblåsningar inom kort tid som gjorde jakten svårare för hemmalaget. Det hände sedan inte mycket alls av intressant värde perioden igenom förrän 37 sekunder återstod när Carter Ashton lyckades reducera till 1–2 i spel sex mot fem. Målet kom dock alldeles för sent och Leksand fick återigen lämna isen med en uddamålsförlust.

På lördag inleds en fyra matcher lång bortaturné med match mot Oskarshamn.

Arvid Yngvesson