Dags för damernas första träningsmatch
Publicerad: 2017-08-14
Damlaget
På tisdagskvällen inleder Leksands IF Dam sitt matchande inför tävlingssäsongen då man gästar Brynäs IF för säsongens första träningsmatch.

Tisdagens match blir den första av totalt fem träningsmatcher för damerna innan SDHL drar igång med bortamatch mot SDE den 9:e september för Leksands del. Laget har inför tisdagens match hunnit med nio träningspass sedan de första skridskoskären för säsongen togs den 2:a augusti. En av spelarna som är redo att dra på sig matchtröjan för första gången denna höst är Wilma Johansson som i år gör sin fjärde säsong i Leksands IF.
-Jag hann bara med fyra träningar hemma innan jag åkte på landslagsläger, men det kändes redan då att det var en bra start för laget efter sommaren. Det är alltid kul med några nya ansikten i laget även om jag känner de nya tjejerna som kommit till oss genom tidigare landslagssamlingar. Det är kul att de har valt att spela för Leksand. Det ska bli kul att komma igång med träningsmatcherna och det känns som vi kommer ha bättre förutsättningar inför serien i år eftersom vi möter motstånd från SDHL på försäsongen. Ifjol spelade vi bara mot lag från division 1, men i år får vi mäta oss på ett annat sätt med de andra lagen i serien.

Det är inte bara klubblagssäsongen som är igång. Svenska Ishockeyförbundet har under perioden 10-14 augusti även genomfört ett såkallat "russinläger" för J18 respektive J20-spelare där Wilma Johansson och Alva Johnson deltagit från Leksands IF. Även materialaren Kjell Klintberg från Leksand har tjänstgjort under lägret.
-Det har varit ett roligt läger även om det givetvis blir lite slitsamt med så många träningar och matcher. I år var lägret dessutom en dag längre än vanligt. Vi har spelat tre matcher, haft tester och kört på med rejäla ispass. Det blev lite av en chockstart på den nya säsongen, men det var samtidigt skönt att få komma igång igen. Det var ett bra kvitto på att sommarträningen lönat sig, avslutar Wilma Johansson som i skrivande stund sitter på bussen på väg hem från campen.

Damernas träningsmatcher 2017
15/8 Brynäs IF-Leksands IF