Caito om vinsten mot Vita Hästen
Publicerad: 2020-09-04
Leksands nya back Matt Caito fortsätter att visa sin skicklighet i powerplay. Amerikanen satte 2-0 i spel sex mot fyra i första perioden mot Vita Hästen, – Jag har skickliga medspelare, säger Matt om målet.

I andra matchen i Skoda Trophy stod Vita Hästen för motståndet. Västerås hade platsen först, men fick lämna återbud på grund av coronafall i truppen. I första perioden var det Leksand som dominerade och laget gjorde fyra mål. 1-0 var en riktig delikatess av Nils Åman som på egen hand lurade ner målvakten i numerärt underläge. Sen kom två powerplaymål. Ett av Matt och ett av Daniel Gunnarsson.
– Vi har duktiga spelare i den formen och för min uppställning märker jag att vi hittar kemin oss emellan mer och mer, säger Matt.
Innan perioden är slut sätter Mattias Ritola 4–0 med ett snyggt skott från blå.
– Ritto är matchens lirare idag. Han spelar aggressivt och vill verkligen göra mål, säger Matt som gillar Ritolas spelstil.

Lägre tempo i andra och tredje perioden

Den andra perioden är rätt händelsefattig men Vita Hästen och Leksand gör varsitt mål. Carter Camper gör tredje powerplaymålet för kvällen.
– De steppar upp lite i andra och tredje perioden. Det som är bra är att vi håller ihop resultatmässigt, säger Matt som ändå vet att spelkvaliteten sjönk lite från Leksands sida.
I sista perioden reducerar Simon Holmström till 5–2 för Hästen när han sätter en snygg straff. Janne Juvonen i Leksands mål blev överlistad där. Annars verkar båda lagen mest spela av tiden.

Vad den här vinsten viktig för laget?
– Den stärker vårt självförtroende. Vita Hästen spelade rätt bra och framförallt tufft. Och nu är det inte så många träningsmatcher kvar och då vill man avsluta på ett positivt sätt innan det är dags för seriespel.
De uddamålsförluster ni haft. Är det bättre än att förlora stort?
– Ja, vi vet att vi ändå är med i matcherna. Med nya tränare och nytt spelsystem kommer det att ta lite tid, säger Matt som svar på den ledande frågan.

Spelat bra på försäsongen

Matt och powerplay var bra även i gårdagens möte med Malmö. Vilken match tycker han var roligast att spela?
– Det var kul både igår och idag. Jag gillade att vi visade att vi kunde komma igen fast vi låg under igår, säger Matt som producerat två mål och tre assist så här långt på försäsongen.

Trivs med lagkompisarna

Matt har varit i Sverige i tre veckor nu. Och den positive amerikanen verkar trivas så här långt.
– Alla har varit väldigt välkomnande. Jag var lite rostig i början men nu börjar det kännas lite bättre spelmässigt, säger tjugosjuåringen som spelade i finska KooKooförra säsongen.
– Vi hade stor is där och jag spelade på stor rink i Österrike så det är ingen större omställning nu. Men det var svårt i början i Österrike. Det är mycket is att hålla reda på. Och det tar lite tid att hitta hur man ska spela för att få ute det mesta, säger Matt glatt.

Lär sig lite svenska

Matt har bildat backpar med Lucas Nordsäter de senaste matcherna och Matt berömmer den unge värmlänningen.
– En talangfull spelare. Vad jag kan lära honom? Att han är snabbare än vad han själv tror, säger Matt.
Amerikanen delar rum med en annan ung back på lagets bortaresor.
– August är en kul typ. Han försöker lära mig lite svenska. Ett ord om dagen, säger Matt om August Berg och skrattar glatt.

Katharina Dalmalm och Arvid Yngvesson