Förlust i andra matchen
Publicerad: 2018-03-11
Timrå vann det andra mötet av den HockeyAllsvenska finalen med 1-2 och leder därmed med 2-0 i matcher.

Matchen inleddes med att Timrå hade en farlig chans direkt på nedsläpp, men Robin Rahm klev fram och räddade friläget. Mot mitten av första perioden hade gästerna en puck i mål som dock dömdes bort direkt för spelare i målgården. Leksand hade sedan chansen att ta ledningen mot slutet av första perioden då ett powerplay-läge uppstod, men inget mål gjordes och 0-0 höll sig till första pausvilan.

Leksand drabbades av en tidig utvisning i andra perioden, men Rahm stod emot bra i målet och svarade för ett par fina räddningar. Tolv minuter in i mellanakten tog Timrå ändå ledningen då Jonathan Dahlén lade in pucken efter att ha rundat kassen. Gästerna ökade på sin ledning fyra och en halv minut senare, och efter två perioder var ställningen 0-2.

Inför tredje perioden ändrades det om i kedjorna, men det hjälpte föga och vid periodens powerbreak stod det fortfarande 0-2. Efter avbrottet spelade Leksand upp sig och Emil Bemström var nära att spräcka målnollan. Oskar Lang lyckades få in en tröstreducering med endast fem sekunder kvar av matchen och Timrå vann därmed med 1-2.

Nästa match spelas på tisdag då det är Timrås tur att spela hemma.

Arvid Yngvesson