Årets krigare hyllar publiken
Publicerad: 2018-05-09
– Det är det finaste pris jag någonsin har fått, så det här betyder oerhört mycket. Det säger Tobbe Forsberg som välförtjänt kammade hem den gångna säsogens pris som Årets krigare.

Under säsongen har Leksand Superstars, i samarbete med Nils Olsson Dalahästar, efter varje grundseriematch i HockeyAllsvenskan delat ut priset till Matchens krigare.
Den utsedda krigaren har efter matchen fått ta emot en dalahäst som ett symboliskt pris inför fansen. När grundseriens hemmamatcher var slut, korades den spelare som samlat på sig flest krigarhästar till Årets krigare.

Tobias Forsberg tog hem årets seger efter fyra inkämpade krigarhästar. Skuggade honom gjorde Patrik Norén och Erik Aterius på tre hästar var.

Vad gör dig till en krigare?

– Jag försöker att ge mitt yttersta varje match och träning och jag är tacksam för att det uppskattas. De riktiga krigarna tycker jag dock finns på läktaren, de som år efter år åker hundratals mil för att heja på oss. Utan dem är Leksands IF ingenting, menar Tobbe.

Hur kommer du att förvara Årets krigarhästen?

– Jag kommer att sova med hästen kommande vecka, innan den åker upp på finaste platsen i vitrinskåpet, jag ser det som vår honeymoon. Min sambo får sova på soffan, men det är smällar man får ta, hehe.

Vem i laget tror du kan utmana dig om priset denna säsong?

– Mattias Ritola, svarar Tobbe, vars lag har varit igång med den gemensamma träningen i några veckor nu.
– Det har varit intensivt, men det är alltid härligt att dra igång. Det är skönt att få träffa de nya lagkamraterna och börja bygga gruppen. Känslan är väldigt positiv. Jag ser fram emot en härlig sommar och en ännu härligare höst!

Läs mer om Årets krigare, och se hela krigarlistan här

Elin Broman