Heineman inför Linköping borta
Publicerad: 2021-01-14
Under torsdagskvällen spelar herrlaget sin sista match av tre under den pågående turnén då man tar sig an Linköping i Saab Arena. Emil Heineman stod för en pigg insats mot Rögle senast, och är sugen på att ta en till seger.

Under tisdagskvällen besegrade herrlaget Rögle BK på bortaplan med 2-5 i vad som var omgång 30 i SHL. Det var ett stabilt spel som grundlade segern, och Emil Heineman är nöjd med vad laget presterade i Ängelholm.

-Det var ett styrkebesked från oss. Framförallt vår andraperiod i matchen var ruskigt bra, där vi spelar oss ur varje situation med puckkontroll över hela banan. Det är även starkt av oss att kunna hålla emot i den tredje perioden där Rögle ändå har några lägen att komma ikapp. Överlag var det en riktigt stark insats av oss.

Bra kemi i kedjan

Emil Heineman bildade i den senaste matchen kedja med Nils Åman och Patrik Zackrisson, och formationen stod även de för en stark insats mot Rögle. Detta till trots uteblev målfabrikationen för deras del, vilket man såklart vill ändra på i torsdagens match mot Linköping.

-Vi hade några bra lägen att hänga dit den. Lite surt är det såklart att vi inte fick in någon puck, men vi skapar ändå riktigt bra lägen så vi får se det positiva i det, och gå för nästa möjlighet och ta vara på den. Vi får göra ett nytt försök att få till det lilla extra och få in pucken ikväll, säger Heineman

"Det har blivit en nytändning"

Emil Heineman spenderade nästan hela december med J20-landslaget i samband med JVM och förberedelserna inför turneringen i Kanada. Bara dagarna efter att återigen ha landat på svensk mark kastades Heineman in i hetluften hemma mot HV71, och det är en inspirerad ung herre som kommit tillbaka från internationellt spel.

-Det känns bra för egen del just nu. Det har blivit lite av en nytändning och nystart för mig, och det är också skönt såhär direkt efter hemkomsten att få umgås med laget nu på turnén. Jag fick en hel del speltid i spel 5 mot 5, och även i boxplay, under JVM, och därmed pröva på en lite annorlunda roll vilket var nyttigt för mig. Man fick en lite syn på hockeyn med mindre rink där man har mindre tid på sig, och måste gå lite rakare på mål. Sådana saker försöker jag även att ta med mig i mitt spel på hemmaplan, säger Heineman.

-Vem avgör ikväll?
-Otto Paajanen nätar dit den ikväll, avslutar Emil Heineman med säkerhet i rösten.

Richard Brasar