Frölunda HC - Leksands IF 1-2
Publicerad: 2013-10-10

Leksands IF tar en viktig skalp inför oerhört många tillresta supportrar i Scandinavium med 1-2 och Oscar Alsenfelt gör åter en bra match.
Leksands målskyttar idag är Jens Bergenström och Patrik Hersley.

Period 1:
Matchen startar i ett högt tempo direkt. Leksands IF kan komma med en chans cirka trettio sekunder in i matchen och hemmalaget svarar halvminuten senare med en farlig chans.

Knappa tre minuter in i den första perioden är det dags för Leksand att spela första numerära underläget för matchen. Det klarar LIF av, men ungefär 25 sekunder senare får hemmalaget jubla. Mats Rosseli Olsen gör 1-0 för hemmalaget.

Efter målet får Frölunda en oerhörd energi och kan pressa Leksand mer och mer. Efter lite slarv i ett uppspel av gästerna så kan Andreas Johnson avlossa ett skott i stolpen (!) tur i oturen för Leksand. Vi har fortsatt 1-0, men för tillfället ett bättre spelmässigt Frölunda.

LIF får cirka elva minuter in i den första perioden chansen i power play. Laget försöker få till pressen och kan spela runt i FHC-zonen, men lycks inte göra mål.

Frölunda kan komma med ett par skott mot Alsenfelt i LIF-kassen, men även LIF kan komma till avslut mot Lars Johansson som vaktar Göteborgslagets mål idag. Dock så är det en tydlig tedens vilka som har övertaget i matchen de inledande sexton minuterna.

LIF gör en upptryckning i slutskedet av matchen och försöker attackera hemmalaget, men vi går till pausvila efter tjugo minuter med 1-0 till hemmalaget.

Period 2:
Knappa 46 sekunder in i den andra perioden får Leksand jubla. Nummer 32 snappar upp pucken och kan komma runt målet och lägga en "tunnel" på Lars Johansson. 1-1!

Efter drygt fyra minuter in i den andra perioden är det ytterst nära att Frölunda tar ledningen igen via Robin Figren. Men efter granskning hos måldomaren beslutades det att inte godkänna målet och det står fortfarande 1-1.

Efter en blåvit utvisningen jobbar sig hemmalaget allt mer i matchen och LIF får jobba hårt för att Frölunda inte skall få några farliga chanser. Oscar Alsenfelt får svettas rejält efter några lägen. LIF kan blixtra till ett flertal gånger i mittenakten och Lars Johansson som vaktar FHC-målet har det inte lugnt.

Ungefär tolv minuter in i perioden är det dags för ett numerärt underläge för LIF. Jon Knuts visas ut för hakning. LIF får igen kämpa i det numerära underläget men man kan nästan få en chans via Johansson/Brunnström. Knappt efter utvisningen så kommer LIF få spela power play då Mats Rosselli Olsen utvisas för hakning. Leksand kan skapa fina möjligheter i inledningen av det numerära överlaget och med blotta sekunden kvar av det kan Leksands IF göra 1-2. En riktigt vass passning av Johan Ryno som Patrik Herlsey kan skjuta in bakom Lars Johansson.

Hemmalaget försöker pressa avslutningsvis av perioden, dock så ville gästerna från Dalarna någonting annat och klarar av anstormningen. 2–1 till Leksand efter fyrtio minuter.

Period 3:
Hemmalaget kommer ut starkt i den tredje perioden och pressar LIF något enormt. Efter fint uppoffrande av bland annat Matt Fornataro så klarade man av den anstormningen.

Leksand är i brygga för tillfället, man får kriga för att hålla ledningen. 6.30 in i den tredje gör LIF en spelvändning som skulle bli riktigt farlig om passningen gick framåt, smart tänkt av LIF:s Johan Ryno.

9.41 in i den tredje perideon är det dags för hemmalaget att spela power play efter att Fabian Brunnström blir utvisad. Mot slutet av det numerära överläget pressar Fröunda på för en kvittering, men Oscar Alsenfelt gör två fantastiska räddningar och laget klarar av anstormningen!

Det märks att LIF blir pressade av hemmalaget och under tiden så får man skicka pucken till icing två gånger. Fortsatt 1-2 till Leksand efter fjorton minuter spelat av den tredje perioden. LIF har dock stöttning utanför isen av tusentals supportrar som gör allt för att heja fram sina hjältar till tre poäng. Riktigt magiskt drag av LIF-supportrarna!

Med bara två minuter kvar av matchen tvingas LIF-spelarna verkligen jobba för att behålla ledningen. FHC plockar målvakten och är mycket nära att kvittera med blotta sekunden kvar. Men LIF vinner matchen efter att ha krigat matchen igenom och ger en riktigt fin present till tillresta supportrar!

Nästa match är redan på lördag mot Skellefteå AIK i Tegera Arena.
Varmt välkomna!

Leksands IF idag:
Alsenfelt (Gistedt)

1:a line: Svedberg, Hersley, Fornataro, Johansson, Brunnström
2:a line: Linder, Kapstad, Bergenström, Ryno, Blomqvist.
3:e line: Rönnberg, Nilsson, Russell, Edblom, De la Rose.
4:e line: Erlandsson, Knuts, Karlsson, Forsberg.

Extra spelare: Händemark.

Frölunda HC - Leksands IF 1-2 (1-0, 0-2, 0-0)
1-0 (05.50) Mats Rosseli Olsen (Andreas Johnson)
1-1 (20.46) Jens Bergenström (Kevin Kapstad, Johan Ryno)
1-2 (35.41) Patrik Herlsey (Johan Ryno, Mikael Johansson) Spel fem mot fyra

Skott: 28-16 (10-9, 8-6, 10-1)
Utvisningar: FHC: 1x2 min | LIF: 4x2 min
Domare: Pehr Claesson, Ulf Rönnmark.
Ass. domare:
Ludvig Lundgren, Emil Ryd.
Publik:
 10 705 personer.