Leksand körde över Timrå
Publicerad: 2021-10-09
Dagens bortamatch i SHL mot Timrå slutade med en kross från Leksands sida när dalalaget vann med hela 8–3 efter att sju olika spelare skrivit in sig i målprotokollet.

Under matchens inledande minuter var det Timrå som kom ut bäst och etablerade tryck i Leksands defensiva zon med ett par lägen som kunde resulterat i ett ledningsmål, men trots detta så var det bortalaget som tog ledningen efter drygt fem minuters spel. Calle Själin sköt ett skott från blålinjen som lite turligt tog någonstans på Nils Åman vilket ställde Jacob Johansson i Timrås mål för 0–1. Nästa stora händelse inträffade sedan när 14 minuter var gångna när Viktor Lodin tilldelades matchstraff för en tackling i huvudet på Jonas Ahnelöv, och i det efterföljande numerära överläget fick Leksand utdelning. Med ett fint spel kunde Oskar Lang skicka in sitt första mål för säsongen efter fin skymning av Carter Ashton. Kort därefter var samme Ashton ett stolpskott ifrån att utöka ledningen ytterligare, men 0–2 höll sig till första pausvila.

I mittenakten bjöds vi på ett målkalas där totalt fem mål gjordes under periodens gång. Exakt fyra minuter in reducerade Robin Hanzl för Timrå i powerplay, men Leksand ville inte vara sämre när man med ett bländande numerärt överläge bara en dryg minut senare ökade på till 1–3 med ett fint skott i krysset från Carter Camper. Kort därefter var det Justin Kloos tur att skriva in sig i målprotkollet med ett välplacerat skott mellan målvaktens benskydd, vilket också gjorde att hemmalaget agerade genom att byta målvakt. Trots detta kom ytterligare ett blåvitt mål efter tolv och en halv minut när Patrik Zackrisson tog hand om en retur och rakade in 1–5 i en öppen kasse. Sista m¨ålet för den andra perioden stod sedan Timrå för när Per Svensson sköt in 2–5 från sin backposition bakom en helskymd Kasimir Kaskisuo, vilket alltså betydde att Leksand hade en bekvämlig ledning med tre mål att gå på inför avslutningen.

Det dröjde inte alltför långt in i den tredje perioden innan tremålsledningen hade blivit större två gånger om inom loppet av cirka fem minuter. Första målskytt för perioden var Carter Ashton som fick pucken helt ren och med lite tur tråcklade in 2–6 precis framför mål. Därefter var det Max Vérroneau som med ett oerhört vackert avslut rätt i krysset stänkte dit 2–7, men det roliga var inte över där. Vérroneau ville ha lite mer lekstuga och gjorde ytterligare ett mål efter drygt tolv minuter när han på ett friläge stod för en härlig dragning som målvakten inte hade en chans på. Värt att notera var att Kasimir Kaskisuo fick en assist på målet. Innan slutsignalen ljöd fick Timrå in en reducering och fastställde slutresultatet till 3–8, och därmed tog Leksand en riktig storseger som dessutom betydde fjärde vinsten i följd.

På tisdag väntar bortamatch mot Fribourg i CHL som även är sista gruppspelsmatchen innan slutspelet kommer att inledas. Därefter väntar två hemmamatcher mot Brynäs respektive Örebro, köp din biljett och se till att laget får uppleva ett fullsatt Tegera Arena!

I efterhand tilldelades Max Vérroneau det tredje målet för dagen och stod därmed för ett hattrick, grattis Max!

Arvid Yngvesson