TV-pucken: Dag 1
Publicerad: 2019-10-31
TV-pucken
Dalarna förlorade sin kvartsfinal efter att Småland varit det bättre laget och vunnit med 5–1.

Matchen inleddes fram och tillbaka där båda lagen hade varsitt tidigt powerplay utan att få in pucken. Det skulle dröja elva minuter innan det första målet gjordes då leksingen Eric Hultgren höll sig framme och gav Dalarna ledningen. Småland kvitterade dock två minuter därefter och bara fem sekunder efter 1–1 kom också 2–1 efter att Dalarna missat i försvarsspelet. Mot slutet av perioden hade Småland flera lägen att öka på sin ledningen, men Isac Lindqvist i Dalarna-målet stod för några fina räddningar och behöll ettmålsunderläget till pausvila.

I andra perioden hade Dalarna chansen att komma ikapp då man tilldelades två powerplay, men tyvärr letade sig inte pucken in. Istället för en kvittering och 2–2 på tavlan kunde Småland avgöra matchen genom att göra 3–1 med två minuter kvar av ordinarie tid. Innan matchen var över hann Småland även med att göra två mål i tom kasse och fastställa slutresultatet till 5–1.

Utöver ovan nämnda match spelades även tre andra kvartsfinaler tidigare under dagen. Södermanland slog Gästrikland med komfortabla 5–1, Östergötland vann med 3–2 mot Norrbotten och Stockholm Nord besegrade Ångermanland med 3–2 efter förlängning. På lördag fortsätter TV-pucken för pojkar där följande seminfinaler respektive placeringsmatcher står på schemat:
Gästrikland - Norrbotten
Södermanland - Östergötland
Ångermanland - Dalarna
Stockholm Nord - Småland

Imorgon inleds TV-pucken för flickor där Dalarna spelar sin kvartsfinal mot Västergötland/Bohuslän-Dalsland klockan 16:15.

Arvid Yngvesson