Forsberg matchvinnare
Publicerad: 2019-10-31
Ska man göra sina första SHL-mål så passar det väl bra att de leder till en efterlängtad seger.Leksands forward Fredrik Forsberg avgjorde mot Växjö borta med ett lite annorlunda mål. – Jag vet faktiskt inte hur det där går till, säger matchhjälten och tvåmålsskytten efter matchen.

Fredrik inledde SHL-målskyttet med att ge Leksand ledningen med 2- 1 i slutet av första perioden. Växjöbacken ska slå pucken ur zon, men Fredrik bryter passningen och gör sitt livs första SHL-mål.
– Nä, jag fick inte pucken så jag får väl ta en Leksandspuck och spara istället, säger Fredrik och låter inte allt för missnöjd.

Var det bara glädje eller lite lättnad också när pucken gick in?
– Vi låg i ett byte och jag dröjde mig kvar för att hindra att de skulle kunna vända spelet snabbt. När backen tappar pucken och jag gör målet blir jag mest otroligt glad. Det stärker självförtroendet. Både för mig och för laget, säger Fredrik som erkänner att det var en liten del lättnad också.

Krigarinsatsen avgjorde

Leksands ledning står sig till tredje perioden när Växjö kvitterar och hemmalaget ligger sen på för ett ledningsmål.
– De hade övertaget där. Men jag tycker att vi spelar bra försvars- och målvaktsspel. Vi lägger ut puckarna, istället för att passa varandra så vi blir ganska fastcheckade så det är en riktig krigarinsats som tar oss tillbaka, menar Fredrik.
Med bara halvminuten kvar av matchen står det 2-2 och det var nog många i den stora bortaklacken som gladde sig åt minst en poäng. Då klev Fredrik fram igen.
– Kolan (Mattias Karlsson) lägger ut pucken ur zon och jag åker på så att det inte ska bli icing. Och så vill jag att målvakten ska blockera pucken, säger Fredrik som ville skapa en tekning i offensiv zon.
Istället tappar Växjös målvakt pucken och Fredrik kan lägga in den i mål.
– Jag vet inte vad som händer där, säger Fredrik som är mycket glad över att få avgöra matchen.

Studsarna med sig

Fredrik tycker att det var mycket som lossnade ikväll.
– Det vi haft emot oss tidigare, gick med oss nu. Som när Kolan sätter pucken i tom bur. För fyra matcher sen hade den pucken studsat utanför, säger Fredrik om målet som fastställde slutresultatet 4-2. Och han tycker att hela laget gjorde en riktigt bra insats, men att målvakten Axel Brage ska hyllas lite extra.

Nöjd hattvinnare

Det var inte helt otippat att tvåmålsskytten fick mashatten av Janne Juvonen efter matchen.
– Det är roligt att bli uppskattad, säger Fredrik om den äran.

Han och lagkompisarna kommer åka ner till Malmö i morgon fredag för att göra sig redo för en ny tuff bortamatch på lördag.
– Jag ser fram emot det. Särskilt efter matchen idag, säger Fredrik.
Självklart hoppas han att det är många Leksandsfans som tar sig till Malmö.
– Vilket stöd vi hade här i Växjö! Det är som att spela på hemmaplan. Och att vi fyller arenan hemma mot Djurgården trots alla förluster, säger Fredrik både lite förvånad, men märkbart imponerad.

Katharina Dalmalm