Klar blåvit derbyseger
Publicerad: 2018-08-11
Damlaget
Leksands damlag inledde årets träningsmatchande med att besegra Brynäs med klara 4-1 på hemmais. – Spelet gick lite i vågor, men det kändes som en stabil seger, absolut, säger forwarden och den assisterande lagkaptenen Anna Borgqvist direkt efter matchen.

Det blåvita spelet imponerade främst i den första perioden, då gästerna (som i och för sig endast kom till spel med två femmor) inte hade mycket att komma med.
– Vi kom ut bra. Bra fart och stundtals ganska bra spel. Med tanke på att vi bara har varit på is sedan i måndags, tycker jag att det kändes riktigt bra, menar Anna, vars lag vann den första perioden med 3-0.
Ett av målen gjordes av Annas kedja, bestående av Anna, Hanna Lindqvist och Alva Johnsson.
– Skönt att få spela fram till Hannas mål, och jag tycker att vi som kedja gjorde det bra. Jag försöker alltid att snacka ganska mycket på isen, och med tanke på hur lite vi har spelat ihop tycker jag att vi hittade varandra på ett bra sätt.

Dipp i period 2

I den andra perioden sänktes tempot något, och Brynäs fick in en reduceringspuck.
– Jag tycker att vi dippade lite i andra. Svårt att säga vad det berodde på, men jag tycker att vi kom ut lite bättre i tredje sen igen, menar Anna, vars lag vann den perioden med 1-0 och därmed matchen med 4-1.

Aldrig orolig?

– Nja, det kändes väldigt stabilt faktiskt. För att vara en första träningsmatch tycker jag att vi gjorde det bra. Det känns att vi har potential för att göra en bra säsong.

Någon du vill lyfta fram lite extra?

– Jag tycker att vi som lag gjorde det bra. Roligt också att vi ställde två juniorer (Julia Nilsson och Angelica Andersson) som fick turas om i målet, och att båda gjorde det så bra. De visade verkligen att de vill vara med och ta en spade även när säsongen drar igång.

Anna Borgqvist, som representerat Leksands IF även tidigare i karriären, återvände till LIF inför denna säsong. Detta efter sju säsonger i just Brynäs.

Hur speciellt kändes det i dag?

– Självklart var det väldigt speciellt. Det var en lite lustig känsla precis innan matchen, när jag såg Brynäs kliva på och sen insåg att jag själv redan var på isen, haha. Så klart är det ovant efter så många säsonger, men jag är i rätt lag nu, det är huvudsaken.

Elin Broman