Segertåget fortsätter för J18
Publicerad: 2020-02-16
J18
En uddamålsvinst mot Västerås och en betydligt klarare seger mot Falun. Det blev veckans facit för det blåvita J18-laget som är fortsatt obesegrade. – I den här serien är det mycket upp till oss hur matcherna blir. Det känns bra att vi redan är klara för slutspel och att vi byggt på vårt självförtroende, säger målvakten Isak Posch.

Att titta på tabellen för serien med det något krångliga namnet J18 Elit Västra Fortsättningsserien är en njutning när man är leksing. Överst i ensamt majestät tronar vårt J18-lag med 33 poäng. Borlänge och Falun som är närmast ligger långt efter med 18 poäng. Målvakten Isak Posch försöker förklara varför hans lag är så överlägset.
– Vi hade lite problem i början av säsongen. De här lagen vi slår stort nu spelade vi jämnt med och kanske vann med uddamålet. Men nu har vi hittat nycklarna och vuxit in i vår roll.
Och i den här veckan kom två nya segrar. Först besegrades Västerås i onsdags med 2–1 efter en jämn match där Leksand satte det avgörande målet med ungefär sju minuter kvar att spela.
– Det var två bra lag där ute, Västerås är nog det tuffaste motståndet i den här serien. Vi kom inte alls upp i nivå så vi det kändes som en viktig seger.
Vad är det som gör att det blir ni som tar de tre poängen?
– Jag tycker vi har bra koll på försvarsspelet. De hade några lägen där i sista perioden så då fick jag kliva upp lite. Men försvaret gjorde det lätt för mig, skotten kom mest utifrån.

Berömmer försvarsspelet

I dag kom tre nya poäng i en match med en helt annan karaktär. Falun kom på besök i Tegera Arena och fick åka hem efter att ha blivit besegrade med 6–1.
– Vi har mer puck än i matchen mot Västerås och skapade många chanser.
Att Leksand leder serien så stort återspeglar sig också i statistiken. Laget släpper bara in ett mål per match i snitt. Isak Porsch vill inte enbart lyfta fram sig själv och målvaktskollegan Rasmus Stenström, utan menar att lagets backar har stor del i detta.
– Vi har ofta fri sikt och om man lämnar en retur så är backarna där. Vi har ett sådant försvarsspel som gör det lättare för oss helt enkelt.

Snart väntar slutspel

Nu återstår tre matcher av den här serien. Leksand är redan klara seriesegrare vilket betyder att man går in i åttondelsfinal i SM-slutspelet. Där kommer laget att få möta någon av lagen som placerar sig på femte till åttonde plats i J18-lagens topp tio-serier.
– Vi hade satt som mål att gå till slutspel och det har vi lyckats med. Nu gäller det att bygga självförtroende och göra bra prestationer.

Elisabet Wahl