Olsson-Trkulja inför Malmö
Publicerad: 2020-03-02
Leksand beger sig på tisdag mot Skåne och match mot Malmö. En kedja som spelat med mycket fart på slutet är kedjan med Olsson-Trkulja, Zackrisson och Wännström. – Vi synkar rätt bra ihop. Sist var det väl sådär, men innan det har det känts bra. Men jag tycker hela laget har spelat rätt bra på sistone, berättar Olsson-Trkulja.

Laget har hunnit med att träna på hemmaplan efter helgens tur till Norrland där lite märkliga situationer och massa utvisningar speglade matchen. Daniel Olsson-Trkulja vill dock inte ta ifrån Skellefteå-laget någonting.
– Skellefteå var bättre än oss matchen igenom. Svårt att säga något annat. Sen var det så klart en konstig match med väldigt konstiga utvisningar.

Synkar bra som kedja

Vad lärde ni er från den matchen?
– Vi ska fortsätta jobba på vårt, vi kan inte tumma på någonting. Då blir det svårt vinna matcher i den här serien. Vi måste fortsätta så som vi gjort innan Skellefteåmatchen, att alla tar sina roller.

Nu väntar alltså match mot Malmö. I ett tajt vårschema blir det mer resande än tidigare under säsongen, något som inte ska påverka laget speciellt mycket.
– Det är alltid lite jobbigt att resa mycket, men det brukar bli tajta med matcher under våren så man kommer in i det rätt snabbt. Man vänjer sig.

En kedja som spelat med mycket fart på slutet är kedjan med just Olsson-Trkulja, Zackrisson och Wännström.
– Det har funkat bra, som hela laget tycker jag. Förra matchen var det väl sådär, men jag tycker vi synkar väldigt bra som kedja.

Ett tufft lag att möta

Någonting som också fungerat framgångsrikt på slutet är powerplay. Kanske är det också det som kan bli avgörande under tisdagskvällen.
– Vad har vi haft? Fyrtio procent de senaste matcherna. Vi har ganska strikta roller nu vad vi ska göra och inte göra i powerplay. Sedan sätter gubbarna också puckarna, förklarar Olsson-Trkulja.

Vad blir då viktigt att tänka på mot Malmö?
– Det är ett fysiskt lag, de brukar spela rätt tufft. Det gäller att vi spelar strikt och inte tummar på någonting i egen zon, för vi vet att vi är kreativa i anfallszon.

På tisdag lyfter planet mot Skåne. Vi hoppas på att flygtiderna håller och att hockeygudarna är med oss. Nedsläpp för matchen är 19:00.

Per Gerdin