Seger i seriepremiären
Publicerad: 2020-01-06
J18
Under söndagseftermiddagen startade föreningens J18-lag igång fortsättningsserien i J18 Elit Västra och gjorde det på bästa sätt genom att bortabesegra Västerås IK med 1-4. Isak Rosén är nöjd med segern och ser framåt med tillförsikt inför fortsättningen.

Det yngre juniorlaget slutade på en sjätteplats i grundserien före jul och kliver nu in i fortsättningsserien av J18 Elit Västra med en given målsättning att vinna serien och därmed kvalificera sig för SM-slutspelet till våren. En av nyckelmatcherna i serien kom redan i den första omgången då Västerås IK stod för motståndet på bortaplan i ABB Arena Nord. Man hade laddat på med flera spelare som till vardags är ordinarie i J20 SuperElit och en av de stora segerorganisatörerna var en av dessa i form av Isak Rosén som stod för två mål och en assistpoäng i matchen.
-Vi börjar lite sisådär i matchen, men det blev bättre och bättre under matchens gång. Den sista perioden var riktigt bra från vår sida och det blev ändå en säker seger tillslut. För egen del var det jättekul att spela med J18 igen. Det blir lite annat spel än i J20, men som sagt var det en riktigt rolig match att spela, säger den store talangen Isak Rosén.

Med sig in i den nya J18-serien hade Leksand maximala 6 bonuspoäng efter att ha varit det bästa laget från J18 Elit Västra utanför topp 5. Isak Rosén ser positivt på möjligheten att vara med och hugga om seriesegern i fortsättningsserien.
-Jag tror att det finns en jättestor chans att kunna gå till slutspel. Fortsätter vi som i slutet av gårdagens match så finns alla möjligheter att vara med i toppen. Västerås är ju en stor konkurrent om seriesegern så det var en viktig seger direkt i serieinledningen.

Knapp vecka till J20 SuperElit Top 10

Det stundar även seriepremiär för föreningens äldre juniorlag då man inleder J20 SuperElit Top 10 med att möta Linköping HC på bortaplan på lördag. J20 vann sin grundserie och går in i den nya serien med spänd förväntan.
-Det ska bli riktigt kul att få starta J20-serien igen. Vi börjar med tufft motstånd direkt då Linköping vann sin serie före jul, så det blir en tuff match direkt. Om vi tar med oss spelet vi hade innan jul och spelar som vi kan så tror jag att vi ska vi ha stor chans även att kunna vinna den nya serien med J20 här efter jul, avslutar Isak Rosén.

Richard Brasar